fot. Szymon Grochowski/PKP PLKStacja kolejowa w Chorzelach
Wiceminister infrastruktury bardzo krytycznie wypowiedział się o planowanej organizacji ruchu na linii kolejowej nr 35. Samorządy województw warmińsko-mazurskiego i mazowieckiego, które wznawiają obsługę dawnego ciągu Ostrołęka – Szczytno, planują realizować przewozy na odcinkach do i od granicy administracyjnej regionów. Andrzej Bittel jednoznacznie stwierdził, że powinny tam kursować pociągi bezpośrednie.
W czerwcu tego roku po opóźnionej modernizacji swojej części linii kolejowej nr 35 samorząd województwa mazowieckiego wznowił ruch pociągów pasażerskich pomiędzy Ostrołęką a Chorzelami. Mała stacja znajduje się przy granicy regionu z województwem warmińsko-mazurskim. Aktualnie toczą się realizowane przez PKP Polskie Linie Kolejowe roboty obejmujące dalszy fragment tej samej trasy – do Szyman, skąd pozostający już w dobrym stanie technicznym tor biegnie do węzła w Szczytnie.
Samorządy powinny współdziałać
Od grudnia pociągi regionalne mają kursować również tam, zapewniając bezpośrednie połączenie z Chorzeli do Szczytna i Olsztyna. Bez przesiadki do stolicy województwa warmińsko-mazurskiego nie dojedziemy natomiast z Ostrołęki. Oba regiony tłumaczą to kwestiami taborowymi, przy czym Mazowsze nie wykluczyło uruchomienia w przyszłości kursów Kolei Mazowieckich w relacji do Olsztyna.
– Szkoda, że połączenie województw mazowieckiego i warmińsko-mazurskiego, które mogłoby być realizowane bezpośrednio, jest zaplanowane z przesiadką – skomentował decyzję marszałków Andrzej Bittel, wiceminister infrastruktury. – To jest głupota i trzeba to właśnie tak określić – podkreślił podczas targów Trako. Zaznaczył też, że jego resort nie ma bezpośredniego wpływu na organizację przewozów finansowanych przez regiony.
MI będzie zachęcać do integracji
– To właśnie w kolejach regionalnych tkwi klucz frekwencyjny do dynamicznego wzrostu liczby przewożonych podróżnych – zauważył wiceminister. Ocenił on, że marszałkowie powinni tworzyć ofertę przewozową wspólnie. – To bardzo ważne, by na poziomie organizatorów nie zakopywać się w swoich księstwach – tłumaczył.
MI ma przy tym wspierać plany integracji międzyregionalnej. – Staramy się przełamywać to myślenie argumentami prawnymi i zachętami finansowymi – opisywał przedstawiciel rządu, nie wskazując konkretnych rozwiązań, które zwiększyłyby opłacalność uruchamiania kursów, jeśli będą one realizowane w relacjach międzywojewódzkich. – Samorząd podejmuje jednak decyzje samodzielnie – podsumował Andrzej Bittel.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem
zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów
zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji
handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu
w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z
siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.