Ministerstwo Infrastruktury informuje, iż pierwsze automaty do sprzedaży napojów i przekąsek mają się pojawić na pokładzie pociągów PKP IC w trzecim kwartale 2022 roku. Ponadto ministerstwo dodaje, iż PKP IC zostało zobowiązane do polepszania usług gastronomicznych chociażby poprzez modernizację wagonów barowych. Wiemy to dzięki interpelacji posłanki Pauliny Matysiak.
Paulina Matysiak, regularnie
wysyła interpelacje dotyczące spraw kolejowych. Tym razem posłanka
zadała Ministerstwu Infrastruktury pytania o wagony Wars na w pociągach na trasie Białystok – Warszawa, plany dotyczące rozwoju oferty gastronomicznej w PKP IC, a także o ewentualne redukcje zatrudnienia w spółce Wars.
Podstawą interpelacji jest zapytanie o to, czy w pociągach kursujących z Warszawy do Białegostoku od nowego rozkładu jazdy będą znajdować się wagony barowe. Andrzej Bittel, Sekretarz Stanu w Ministerstwie Infrastruktury informuje, iż w związku ze zmianą zestawienia pociągów IC Dąbrowska, a także IC Nałkowska na składy wagonowe, w obu tych połączeniach nie będzie wagonów barowych, a usługa gastronomiczna będzie realizowana z wózka. Do tej pory te kursy były obsługiwane przez elektryczne zespoły trakcyjne, które posiadają człon barowy.
Bittel dodaje też, że PKP IC wg. umowy ramowej na lata 2021-2030 zostało zobowiązane do zapewnienia oferty gastronomicznej we wszystkich pociągach jadących dłużej niż 5 godzin. Ponadto wg. wiceministra odstąpiono od realizowania oferty gastronomicznej w pociągach złożonych z dwóch lub 3 wagonów, a oferta z wózka powinna zawierać możliwość zakupu ciepłego napoju lub kanapki. Bittel deklaruje, iż zakres oferty gastronomicznej będzie się stale powiększał.
– Ponadto informuję, że spółka PKP Intercity została zobowiązana do osiągania stopniowej poprawy przedmiotowej usługi, poprzez modernizację wagonów gastronomicznych, rozwój oferty z wózka mobilnego czy też zapewnienie w pociągach służby publicznej usługi gastronomicznej świadczonej za pośrednictwem maszyn vendingowych, sukcesywnie zastępujących usługę z wózka mobilnego, której uruchomienie w pierwszym składzie planowane jest w III kwartale 2022 r. – podsumowuje Bittel.
O wprowadzenie automatów przekąskowych może być ciężko, ponieważ przewoźnik
nie otrzymał żadnych ofert na dostawę przekąsomatów w ostatnim przetargu. Jak na razie nie ogłoszono na nie kolejnego postępowania. Z dostępnością wagonów barowych w PKP IC także jest nie najlepiej, o czym
informowaliśmy wielokrotnie.