Przed miesiącem poseł Franciszek Sterczewski zwrócił uwagę na poważny problem dotyczący sprzedaży biletów PKP Intercity – przewoźnik wbrew zaleceniom epidemicznym grupuje pasażerów w jednej części pociągu. W odpowiedzi na jego interpelację wiceminister Andrzej Bittel informuje, że trwają prace nad zmianą tego algorytmu. Podaje też szczegóły założeń dla nowego systemu sprzedaży biletów kolejowych.
– System komunikacji zbiorowej w Polsce od lat wymaga reform, które umożliwią dostosowanie jakości oferowanych usług do wymogów i standardów XXI wieku. W związku z tym również konieczne są zmiany w organizacji polskiej kolei, a wśród wielu jej aspektów algorytmy odpowiadające za sposób przydziału miejsc podróżnym w pojazdach zarządzanych przez PKP Intercity – napisał w interpelacji poseł Koalicji Obywatelskiej Franciszek Sterczewski zwracając uwagę, że system przydziela miejsca tak, by sukcesywnie zapełniać wagony.
– Skutkuje to nierzadko maksymalnym wypełnieniem części wagonów, podczas gdy inne pozostają puste bądź wypełnione tylko w niewielkim stopniu. Rzeczniczka przewoźnika twierdzi, że podróżni w mogą zgłaszać uwagi i prośby do obsługi pociągu, jednak w praktyce rzadko są one realizowane. Problem z takim sposobem przydziału miejsc uwidocznił się szczególnie w okresie pandemii, gdy poszczególnym podróżującym zależy na zachowaniu odległości od innych osób – zaalarmował poseł.
PKP Intercity wciąż pracuje nad rozwiązaniem problemu grupowania pasażerów
Jak dodaje, obecny algorytm jest od dawna krytykowany przez ekspertów. – Zarzuca się mu archaiczność, brak elastyczności i niedostosowanie do wymagań współczesności. Przy tym system ten jest zaprojektowany i obsługiwany przez spółkę PKP Informatyka, a zatem znacząco tańszy niż inne dostępne w ramach wolnego rynku. Wydaje się, że niższa od rynkowej cena jest jego najważniejszą zaletą. Co więcej, dostępne są systemy odpowiadające wyzwaniom współczesności, oparte na wiedzy i technologii z aktualnego tysiąclecia, które wykorzystuje się do obsługi rezerwacji biletów na samolot, autobus czy do kina – zwraca uwagę poseł, pytając o planowane przez Ministerstwo Infrastruktury działania zmierzające do usprawnienia obsługi rezerwacji miejsc.
Jak czytamy w odpowiedzi sekretarza stanu w ministerstwie Andrzeja Bittela, system sprzedaży biletów i powiązana z nim metodologia przydziału miejsc dla pasażerów są stale rozwijane i rozbudowywane o nowe moduły funkcjonalne. Minister wymienia tu Pakiet Podróżnika i Wspólny Bilet, graficzną rezerwację miejsc w kanale internetowym e-IC czy prezentację informacji o zajętości pociągu oraz otwarte interfejsy do nowych systemów obsługujących nowoczesne kanały sprzedaży poprzez strony www oraz aplikacje mobilne. Jak informuje, “trwają prace nad rozwiązaniami, które mają na celu zmianę obecnego algorytmu rezerwowania miejsc w pociągach i zapewnienie równomiernego rozmieszczania pasażerów w całym składzie pociągu”. Niestety, nie zostały podane żadne terminy wprowadzenia tych zmian.
Są szczegóły nowego systemu sprzedaży
Wiceminister podaje też więcej szczegółów na temat nowego systemu sprzedaży biletów. Jak
informowaliśmy, PKP Intercity i PKP Informatyka planują wspólnie jego budowę – ogłoszono już dialog techniczny w tej sprawie, a
projekt został zgłoszony do Krajowego Planu Odbudowy.
– Nowy system ma na celu zaoferowanie pasażerom zupełnie nowych funkcjonalności, które dotychczas nie były oferowane, co ułatwi dostęp do kolei jako środka transportu – pisze minister Bittel, wymieniając kilka z nich:
- funkcjonalność blokowania miejsc w pociągach, co pozwoli na dynamiczne blokowanie miejsc w pociągach z rezerwacją. Wzmocni to bezpieczeństwo podróżnych, gdyż przewoźnik będzie mógł na bieżąco planować i reagować na popyt na miejsca oraz w sytuacjach takich jak obecnie precyzyjnie planować rozmieszczenie pasażerów w pociągu;
- algorytm przydzielania miejsc, pozwalający na bardziej równomierne rozmieszczenie pasażerów w pociągu w celu zachowania odstępów między pasażerami, przy jednoczesnym spełnieniu preferencji pasażerów;
- pełne wspieranie procesu zdalnego zakupu biletu przez podróżnego – maksymalna automatyzacja procesów w celu wyeliminowania kontaktu z kasjerem;
- obsługa posprzedażowa w kanale internetowym biletów zakupionych w innych kanałach sprzedaży, rozbudowa funkcjonalności zwrotów – automatyczne zwroty bez odstępnego w przypadku odwołania pociągu;
- proponowanie zawsze najkorzystniejszej podróży przy zadanych przez podróżnego parametrach – podróż najszybsza, najtańsza, z najmniejszą liczbą przesiadek;
- funkcjonalności związane z informacją pasażerską (przekazywanie informacji posiadaczom biletów np. odnośnie regulacji sanitarnych; informacje o zajętości pociągu, opóźnieniach);
- funkcjonalność centralnej bazy biletów kolejowych, co pozwoli na globalne planowanie popytu i podaży w transporcie kolejowym. Pozwoli także na precyzyjne kontrolowanie biletów i skuteczniejszą eliminację przejazdów bez wykupionego biletu.
– Proponowane elementy przyczynią się do wzmocnienia atrakcyjności kolei jako środka transportu oraz wpłyną pozytywnie na wzrost bezpieczeństwa i efektywności wykorzystania transportu kolejowego. Większe wykorzystanie transportu kolejowego przyczyni się do wzrostu mobilności społeczeństwa, a możliwość łatwej integracji z innymi systemami zwiększy multimodalność transportu kolejowego poprzez oferowanie jego wykorzystania wspólnie z transportem kołowym czy lotniczym – podsumowuje Andrzej Bittel.