Na przełomie marca i kwietnia możemy spodziewać się rozpoczęcia naboru wniosków samorządów chcących uczestniczyć w programie Kolej Plus. Możliwe będzie uzyskanie 85 proc. środków niezbędnych na przeprowadzenie inwestycji. Łączna wartość programu to 6,6 mld zł.
Pod koniec ubiegłego roku Rada Ministrów
podjęła uchwałę w sprawie ustanowienia Programu Uzupełniania Lokalnej i Regionalnej Infrastruktury Kolejowej Kolej Plus do 2028 roku. Ustalono limit programu na poziomie 6,6 mld zł – 1 mld zł mają wnieść samorządy zaś 5,6 mld zł Skarb Państwa poprzez dokapitalizowanie PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. Zadania inwestycyjne będą mogły być sfinansowane w 85 proc. ze środków programu, a w 15 proc. ze środków pochodzących z samorządów. Nabór projektów zgłaszanych przez samorządy będzie prowadzić spółka PKP Polskie Linie Kolejowe S.A., która we współpracy z samorządami będzie realizować przedsięwzięcia.
Prowadzone obecnie prace legislacyjne mają się zakończyć za kilka miesięcy, co umożliwi rozpoczęcie naboru projektów. – Program Kolej Plus uchwalono w grudniu zeszłego roku, a teraz jest napełniany ciałem – również finansowym – w ramach projektu ustawy o zmianie ustawy o transporcie kolejowym, która przechodzi przez cykl sejmowy. Kolej Plus nabierze wymiaru realizacyjnego, w rozumieniu rozpoczęcia naboru, mam nadzieję, że w marcu czy kwietniu – powiedział podczas Kongresu Rozwoju Kolei wiceminister infrastruktury i pełnomocnik rządu ds. przeciwdziałaniu wykluczeniu komunikacyjnemu Andrzej Bittel.
Program Kolej Plus ma umożliwić połączenie z miastami wojewódzkimi miejscowości liczących powyżej 10 tys. mieszkańców, których rezydenci nie mają dostępu do kolejowego transportu pasażerskiego. Jego wprowadzenie wymagało także przygotowania zmian do ustawy o transporcie kolejowym. Jak przypomina przedstawiciel ministerstwa, pełnomocnik rządu do walki z wykluczeniem komunikacyjnym, prace prowadzone są już od kilku lat w ramach realizacji inwestycji w modernizację infrastruktury kolejowej.
– Krajowy Program Kolejowy (KPK) – o wartości 76 mld zł – stanowi istotny element tego działania realizowany w tej chwili. Odtwarzanie i remontowanie przystanków i stacji kolejowych czy przywrócenie ruchu do Lubina po wielu latach pokazuje jasno, że kolej może stanowić i stanowi dobre rozwiązanie w zakresie przeciwdziałania wykluczeniu komunikacyjnemu i daje szanse, w połączeniu z innymi środkami transportu, tak jak to jest w województwie łódzkim, na poprawę obsługi komunikacyjnej mieszkańców w wielu miejscach – podkreśla Bittel.