W najbliższych dniach PKP PLK ma podpisać trzy umowy na realizację projektów z KPK za ok. 2 mld zł. – Dzięki temu wartość inwestycji zakończonych i w realizacji przekroczy 50 mld złotych – poinformował wiceminister infrastruktury Andrzej Bittel.
Jak informuje PKP PLK, najbliższych dniach podpisane zostaną umowy na realizację projektów z KPK za ok. 2 mld zł:. Pierwszą jest
poprawa dostępności portów w Szczecinie i Świnoujściu – jeden z projektów portowych, dla których przygotowania znacząco się opóźniły. Drugim jest modernizacja stacji Łódź Kaliska, gdzie
wykonawca na podpisanie umowy czeka już kilka miesięcy. W obu przypadkach inwestycje będzie zresztą realizował Torpol.
Trzecim projektem jest
modernizacja linii kolejowej Ostrołęka – Chorzele. Tu wykonawcą będzie PPM-T z grupy PKP PLK, który zaoferował w aukcji elektrofonicznej 387 mln zł brutto. Odbyła się ona w marcu, a więc ponownie mamy tu do czynienia z kilkoma miesiącami oczekiwania. Sama inwestycja budzi pewne wątpliwości ze względu na brak planów dotyczących dalszej części tego połączenia i alternatywną linię z Ostrołęki zaproponowaną w programie CPK.
Pisaliśmy o tym w tym miejscu.
50 miliardów w realizacji
Jak poinformował dziś dziennikarzy wiceminister infrastruktury Andrzej Bittel, podpisanie tych trzech umów spowoduje, że suma kontraktów kolejowych w realizacji przekroczy 40 miliardów złotych, a wliczając inwestycje zakończone i rozliczone, będzie to 50 miliardów złotych.
Stan realiazcji KPK w lipcu 2019. Rys. PKP PLK
W porównaniu do danych
prezentowanych w lutym tego roku, wartość zakończonych inwestycji wzrosła z 9,3 mld do 10 mld złotych; inwestycje w realizacji miały wówczas łączną wartość 32 mld złotych. Podczas spotkania ponownie podano, że zaangażowanie w realizację inwestycji jest dużo wyższe, niż na tym samym etapie realizacji poprzedniego programu (WPIK), ale jak już pisaliśmy, to porównanie
dokumentów o różnym charakterze.
Skurczyła się wartość inwestycji... już zrealizowanych
Co ciekawe, porównując realizację KPK do WPIK podczas dzisiejszej prezentacji poinformowano, że na koniec 2018 roku PKP PLK zrealizowała rosnąco nakłady finansowe na inwestycje na poziomie 17,2 mld. Tymczasem jeszcze w lutym prezentowano za ten sam okres kwotę 18 mld złotych. Potwierdza to tezę, że podawane w I kwartale 2019 roku dane dotyczące realizacji inwestycji przez PKP PLK za 2018 roku
były zawyżone o prawie miliard złotych. Taki sam wniosek można również wysnuć z
rządowego sprawozdania z realizacji Krajowego Programu Kolejowego.