Pomijając okres pandemiczny, który mam nadzieję będzie wygasał, kolej dynamicznie się rozwija. Mamy sukcesywny wzrost liczby pasażerów, stopniowy wzrost przewożonych mas i pociągokilometrów. Przed nami kolejny etap wsparcia finansowego dla przewoźników – powiedział Andrzej Bittel, wiceminister infrastruktury, podczas Europejskiego Forum Taborowego.
Andrzej Bittel podkreślił, że państwowe mechanizmy nie tylko dążą do poprawy warunków przewozu za pomocą modernizacji infrastruktury, ale też pozwalają na wymianę taboru, dzięki czemu jego stan, choć nie u wszystkich przewoźników, mocno się poprawia.
Bittel: Samorządy powinny unifikować zakupy - Realizacja inwestycji taborowych poszerza możliwości kolei, zwłaszcza pasażerskiej. Warto podkreślić pozytywny bilans ekologiczny kolei, jej niską emisję CO2 czy gazów cieplarnianych – powiedział Bittel i
wskazał na olbrzymie inwestycje, warte 7 miliardów złotych, które są udziałem PKP Intercity, a których zaawansowanie określił na 50%.
Jednocześnie Bittel podkreślił zainteresowanie wzmocnieniem segment aglomeracyjnego. – To będzie miało wpływ na przenoszenie kierowców do pociągów. Zachęcamy przy tym do unifikowania warunków zakupu taboru przez samorządy. Z punktu widzenia systemu pojazdy jednolite taniej jest kupować, serwisować i stwarzać jednolite warunki podróży dla pasażerów – powiedział. CPK – konieczność zapewnienia taboru o odpowiednich parametrach. Zadanie przez MI jak na tą potrzebę odpowiedzieć.
Liczne źródła finansowania taboru. Najpierw KPOZdaniem ministra należy również rozwijać element związany z paliwami wodorowymi. – Takie rozwiązanie może być tańsze niż elektryfikacja linii o mniejszym znaczeniu – zaznaczył i wskazał możliwe źródła finansowania zakupów taboru przez samorządu w najbliższych latach. W pierwszym rzędzie
wspomniał o Krajowym Planie Odbudowy.
- Myślę, że mamy przed sobą ciekawy czas, kiedy można będzie korzystać z różnych środków na poziomie unijnym, centralnym, czy samorządowym. Ciekawy tabor, który ma szansę na wsparcie finansowe zobaczymy wkrótce na
Trako – podsumował.
Europejskie Forum Taborowe (European Rolling Stock Forum) jest największą i najbardziej prestiżową konferencją w Środkowo-Wschodniej Europie, poświęconą rynkowi produkcji i modernizacji taboru kolejowego