Nowy tabor do obsługi przewozów między stolicami województw, rozwój komunikacji tramwajowej oraz integracja taryfowa – to fundamenty, na których opiera się projekt „BiT City”. Jego celem jest „zbliżenie” do siebie Torunia i Bydgoszczy oraz rozwój komunikacji tramwajowej w obu tych miastach. Bit City będzie jednym z głównych tematów zaplanowanego w Bydgoszczy na 30 października Kongresu Transportu Publicznego.
Dokładna nazwa projektu to „Szybka Kolej Metropolitalna w bydgosko-toruńskim obszarze metropolitalnym BiT-City oraz integracja systemów transportu miejskiego”. Liderem projektu jest Województwo Kujawsko-Pomorskie, a partnerami – miasta Bydgoszcz, Toruń, Solec Kujawski, spółka Tramwaj Fordon, a także PKP SA i PKP PLK. Projekt składa się de facto z sześciu zadań, które realizowane są osobno. Wszystkie te projekty mają zapewnione finansowanie ze środków Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko w ramach Osi VII Transport przyjazny środowisku, Zadanie 7.3. „Transport miejski w obszarach metropolitalnych”. Jest to jeszcze poprzednia edycja POIiŚ, więc wszystkie projekty muszą być zakończone do końca 2015 r., Wtedy mija okres kwalifikowalności projektów ze „starej” perspektywy.
Jeden projekt, sześć zadań
W ramach projektu „BiT City” zawierają się następujące zadania:
• System Bilet Metropolitalny;
• Integracja systemów transportu miejskiego wraz z zakupem taboru tramwajowego niskopodłogowego w Toruniu;
• Budowa wiaduktów i przystanków kolejowych;
• Budowa linii tramwajowej w Bydgoszczy do dzielnicy Fordon;
• Zakup taboru kolejowego;
• Rewitalizacja linii kolejowej Toruń – Bydgoszcz.
Praktycznie zakończył się już ten ostatni projekt (niezakończony jest jeszcze tylko remont 120-letniego wiaduktu kolejowego na terenie Torunia). Pociągi regionalne pokonują trasę pomiędzy Toruniem Gł. i Bydgoszczą Gł. w 51 min, a dalekobieżne – w 43 min. Działaniem komplementarnym wobec podniesienia do 120 km/godz. prędkości na tej trasie, była m.in. budowa wiaduktu kolejowego w Solcu Kujawskim.
Pod koniec czerwca bydgoska Pesa przekazała województwu pierwsze dwa z pięciu pociągów „Elf”, dedykowanych do obsługi przewozów pomiędzy Toruniem i Bydgoszczą. Ostatni z pięciu pociągów będzie gotowy na początku 2015 r.
Spektakularna budowa tramwaju do Fordonu
Najbardziej spektakularną realizowaną obecnie inwestycją w ramach BiT City jest budowa linii tramwajowej do Fordonu. Jej otwarcie planowane jest 1 stycznia 2016 r. Nowa linia będzie miała ok. 9,5 km. Zostanie poprowadzona pomiędzy istniejącą pętlą Wyścigowa oraz pętlą autobusową Mariampol, przez środek osiedla Fordon. Najtrudniejszym przedsięwzięciem jest realizowana obecnie budowa, tuż za pętlą Wyścigowa, kilkusetmetrowej estakady nad torami kolejowymi, wraz z utworzeniem w tym miejscu wielopoziomowego węzła przesiadkowego pomiędzy tramwajami, autobusami i koleją. Oprócz budowy linii tramwajowej (wraz z 4 pętlami, 14 parami przystanków i nową zajezdnią) inwestycja zakłada też istotną przebudowę sąsiadującego z nową trasą układu drogowego – remont ok. 9 km ulic i montaż 250 sygnalizatorów świetlnych.
Pod koniec czerwca br. w Toruniu otwarto z kolei nową linię tramwajową do miasteczka uniwersyteckiego (UMK) oraz do dzielnicy Bielany. Tramwaje na nowej trasie wykonywać będą dziennie 87 kursów. Podpisana została już też umowa na dostawę nowego niskopodłogowego taboru tramwajowego. Pojazdy dostarczy bydgoska Pesa. Pierwszy z 12 składów dotrze do Torunia we wrześniu.
Z jednym biletem w tramwajach, autobusach i pociągach
W ramach „BiT City” ma też nastąpić m.in. wdrożenie zintegrowanego biletu, umożliwiającego podróż pociągiem pomiędzy Toruniem i Bydgoszczą oraz komunikacją miejską w obu miastach (w przyszłości projekt miałby zostać rozszerzony na inne trasy i miasta). Częściowa współpraca taryfowa w układzie Bydgoszcz – pociąg – Toruń ma miejsce już obecnie, natomiast w ramach BiT City miałaby ona zostać znacząco rozwinięta.
W ramach projektu zakłada się m.in. zakup nowych kasowników wraz z ich montażem w autobusach, tramwajach i pociągach, zakup i montaż automatów biletowych (w pojazdach komunikacji miejskiej i na peronach), zakup biletomatów mobilnych, urządzeń do kontroli biletów i info-kiosków. Pod koniec lutego br. Województwo Kujawsko-Pomorskie złożyło w Centrum Unijnych Projektów Transportowych w Warszawie wniosek aplikacyjny dla tego projektu.
Kongres Transportu Publicznego odbędzie się w Bydgoszczy już 30 października. Organizatorami są Stowarzyszenie Transportu Publicznego, nasz serwis Transport-Publiczny.pl i miasto Bydgoszcz.