Za przejazd z Warszawy do Krakowa, z Wrocławia do Warszawy czy z Trójmiasta do stolicy zapłacimy aż 199 złotych w klasie 2 lub 304 złote w klasie 1! Bilet na pociąg EIP z Gdańska Głównego do Katowic w cenie bazowej to koszt 251 złotych, a do Krakowa 264 złote! Sprawdziliśmy, jak zapowiadane przez PKP Intercity podwyżki przekładają się na ceny na najpopularniejszych w kraju trasach.
Podwyżki dla pociągów TLK i IC są akceptowalnePrzykładowo, po podwyżce cen,
która będzie mieć miejsce 11 stycznia, za bilet z Warszawy do Gdańska pociągiem kategorii IC lub TLK zapłacimy w 2 klasie, w najgorszym wypadku 79 złotych (obecnie 71 złotych), z Poznania do Warszawy 77 złotych zamiast 69, a z Gdyni do Zakopanego 113 złotych zamiast 101. Warto w tym miejscu podkreślić, że w przypadku niektórych, mniej uczęszczanych połączeń, PKP Intercity oferuje bilety w sporo niższych cenach,
dzięki dynamicznemu systemowi sprzedaży biletów. Ale np. w sezonie letnim o biletach z Warszawy czy z Poznania nad morze za 29 złotych możemy zapomnieć.
Bilety na niewielkie odległości pozostaną taniePKP Intercity już jakiś czas temu wprowadziło jedną cenę bazową dla odległości przejazdu do 40 kilometrów. Teoretycznie taki bilet kosztować będzie teraz 17 złotych, ale w praktyce, dla niewielkich odległości, o ile są miejsca w pociągach, PKP Intercity oferuje bilety nawet za 4 złote, jak w Warszawie między stacją Wschodnią a Zachodnią, czy dla relacji wewnątrz Trójmiasta. Z Otwocka do Warszawy bez problemu kupimy bilet za 11 złotych. W praktyce niewiele więcej zapłacimy za bilet na niewiele dłuższych relacjach, np. ze Słupska do Koszalina. Wszystko dzięki temu, że dynamiczny system eIC dostosowuje w jakiejś mierze popyt do podaży.
Bilety na Pendolino stały się bardzo drogie. Bez promocji ani rusz
Szokująco wygląda cennik biletów za pociągi Pendolino (EIP) i Ekspresy (EIC). Jeśli w wyszukiwarce lub w kasie biletowej nie zdołamy znaleźć taniego połączenia, to np. za przejazd z Warszawy do Krakowa, z Wrocławia do Warszawy czy z Trójmiasta do stolicy zapłacimy aż 199 złotych w klasie 2 lub 304 złote w klasie 1! Bilet na pociąg EIP z Gdańska Głównego do Katowic w cenie bazowej to koszt 251 złotych, a do Krakowa 264 złote! (404 złote w klasie 1!). W tej cenie z powodzeniem możemy korzystać z przewoźników lotniczych. Niewiarygodna wydaje się zwłaszcza cena dla połączenia stolicy i Wrocławia, jeśli weźmiemy pod uwagę, że szybki pociąg dociera z Warszawy na Dolny Śląsk niemal w takim samym czasie jak autobus.
Ekspresy również podrożały. I trudno zrozumieć, za co płacimyDroższe będą również bilety na ekspresy (EIC). W tym wypadku wzrost cen w stosunku do kategorii IC (dotowanej przez państwo) trudno w ogóle zrozumieć. Bo coraz częściej pociągi te dla większości pasażerów nie różnią się od siebie niczym (na korzyść EIC świadczy niewiele: w EIC musi być wagon barowy, a w IC bywa, ponadto pasażerowie w EIC dostają wodę w cenie biletu i nieco mniejszą liczbę zatrzymań, co skutkuje niewielkim skróceniem podróży). Bilety na nieliczne pociągi EIC z Gdańska Głównego do Warszawy mogą kosztować nawet 175 złotych, jeśli nie załapiemy się na którąś z promocji (do 11 stycznia cena bazowa w EIC dla tej trasy to 149 złotych), lub 249 złotych w klasie 1. Tyle samo zapłacimy za przejazd z Krakowa do Warszawy czy z Poznania do Warszawy, co jeszcze trudniej zrozumieć, biorąc pod uwagę liczne opóźnienia, które występują na tej trasie, z uwagi
na wlekącą się latami modernizację magistrali E20.W Czechach bilety na szybkie pociągi są o wiele tańszeJeśli porównamy ceny biletów z np. u naszych południowych sąsiadów, na tylko nieco wolniejszej, ale dłuższej trasie z Ostrawy do Pragi (356 kilometrów), to okaże się, że trzeba mieć wielki niefart, aby zapłacić za bilet 569 koron, czyli... 110 złotych. W ofercie (nawet w dniu, w którym piszę ten tekst) jest wiele biletów tańszych nawet o 200 koron, czyli o prawie 40 złotych). Na linii można jednak przebierać w ofercie Kolei Czeskich, RegioJet i LeoExpress. Konkurencja na polskim rynku
natrafia jednak na liczne przeszkody.
Droższe bilety na rower i psa. Lepsza oferta w środku tygodniaDrożej zapłacimy w pociągu za rower. Teraz przewóz jednośladu kosztować będzie 13 złotych (do 11 stycznia 9,10 zł). Po 11 stycznia wzrośnie także opłata za przewóz psa lub kota. Zapłacimy za niego 16 złotych.
Jednocześnie, aby zwiększyć atrakcyjność ofert Multiprzejazd oraz Multiprzejazd Max, PKP Intercity wydłuża okres obowiązywania oferty o kilka godzin, tj. do godz. 24:00 w czwartek. Do tej pory obowiązywała od północy we wtorek do godz. 15:00 w czwartek. Niezmiennie będzie umożliwiać dowolną liczbę przejazdów pociągami PKP Intercity w okresie ważności. Jednocześnie zaznaczyć należy, że cena obu ofert pozostaje bez zmian. Bilet w opcji na 2 klasę pociągów IC i TLK można kupić za 119 złotych.
Szczegóły oferty można poznać tutaj.