Nie ma żadnej poprawy w systemie sprzedaży biletów PKP Intercity. Nadal nie działa internetowy system rezerwacyjny, wyłączone są biletomaty, kasy sprzedają bulety bez miejscówek, a pasażerowie, którzy zakupili wcześniej bilety przez internet, nie mogą się zalogować na swoje konto i pobrać biletów.
Tak samo jak od wczorajszego popołudnia, istnieje poważny problem z zakupem biletu w kasie stacjonarnej. Kasjerka na dworcu w Gdyni Gł. informowała ok. godz. 6.45, że na dzisiejsze pociągi można nabyć bilet tylko bez wskazania miejsca (z poświadczeniem o niemożności zakupu miejscówki), a na Pendolino bilety w ogóle nie są w tym momencie sprzedawane. Na pytanie, do kiedy problem zostanie usunięty, kasjerka odpowiedziała: „Trudno powiedzieć, to jakaś ogólnopolska awaria…”.
Od wczoraj istnieje również problem z zakupem biletów w automatach IC, które zostały wyłączone, a także z zakupem biletów w pociągu – załogi musiały powrócić do zapomnianej już sytuacji ręcznego wypisywania biletów z bloczków. Pośrednim – ale bardzo istotnym – problemem powiązanym z awarią systemu jest niemożność zalogowania się do zakładki „Moje Konto” na stronie IC. W efekcie, pasażerowie którzy kupili bilet w przedsprzedaży internetowej i nie ściągnęli go zawczasu a komputer czy telefon – nie mają teraz do niego dostępu. PKP IC na swojej stronie nie informują o tym problemie.
Czekamy na pierwszy poranny komunikat PKP IC. Zapytaliśmy biuro prasowe spółki m.in. o to, co mają zrobić wspomniani pasażerowie z zablokowanymi biletami z internetowej sprzedaży, jak również, czy wiadomo już chociaż wstępnie, kiedy awaria może zostać usunięta. Zapytaliśmy też, czy w związku z pojawiającymi się problemami ze sprzedażą biletów, władze IC nadal obstają przy tym, że karanie mandatem 650 zł osób chcących kupić bilet na pokładzie Pendolino jest działaniem zasadnym.
Równolegle, zadaliśmy też pytania w MIR, PKP SA i UTK, czy w związku z zaistniałą sytuacją, zamierzają podjąć jakiekolwiek działania o charakterze kontrolno-zaradczym.
O tym, czy zmieniła się sytuacja ze sprzedażą biletów, będziemy informować na bieżąco.
Aktualizacja godz. 9.10. Nie możesz pobrać biletu ze strony? To prześlij do IC jego numer...
W związku z tym, że PKP IC na swojej stronie głównej, poza lakonicznym komunikatem iż trwa przerwa technologiczna, nie zamieszcza żadnych szczegółowych informacji o awarii, prezentujemy zręby informacji na ten temat znajdujące się na profilu PKP IC na Facebooku.
Poniższe cytaty są fragmentami odpowiedzi na wpisy pasażerów dotyczące problemów z zakupem bądź okazaniem biletów:
* „Pasażerowie, którzy chcą zrezygnować z zakupionego biletu na przejazd pociągiem spółki PKP Intercity w dniu dzisiejszym (16.11 br.) są proszeni o złożenie reklamacji. Otrzymają pełny zwrot wartości biletu”;
* „Odprawa pasażerów, którzy nie mogli wydrukować biletu kupionego w systemie internetowym odbędzie się na podstawie dokumentu ze zdjęciem np. dowodu osobistego, prawa jazdy czy paszportu. Rozwiązanie obejmuje wszystkie pociągi PKP Intercity, do odwołania”;
* „Przesunięcie uruchomienia sprzedaży internetowej jest podyktowane kwestiami technicznymi a przede wszystkim koniecznością przetestowania wielu zmian związanych z wprowadzeniem nowej strategii cenowej. Warto pamiętać, że w ofercie PKP IC pojawiły się dwie dodatkowe kategorie a połączenia EIP oraz EIC zostały całkowicie objęte taryfą relacyjną. Obecnie trwają testy systemu. W momencie udostępnienia biletów w internetowym kanale sprzedaży, niezwłocznie poinformujemy naszych klientów o dostępności usługi”.
Jeden z pasażerów cytuje, za pośrednictwem profilu FB Intercity, fragment maila z odpowiedzią z PKP IC: „Szanowny Panie, proszę na adres e-mailowy: reklamacje@intercity.pl napisać, że nie może Pan zrezygnować z biletu w związku z trwającą przerwą technologiczną, a także zamieścić numer biletu”. Pasażer skomentował tę odpowiedź następująco: „Ciekawe skąd mam wziąć ten numer biletu. Naprawdę ręce opadają”. Przypominamy, że w związku z awarią systemu, pasażerowie nie mogą zalogować do zakładki „Moje Konto” na stronie IC i pobrać kupionych wcześniej biletów.
Aktualizacja godz. 11.30. Sprzedaż dziś nie ruszy
Przedłużają się problemy z systemem sprzedaży biletów. Pasażerowie muszą jeszcze uzbroić się w cierpliwość. – Szacujemy, że do końca dnia będziemy pracować nad systemem. Więc należy założyć, że dzisiaj nie ruszy – mówi Beata Czemerajda z PKP Intercity.
Nie wiadomo na razie kiedy system mógłby ruszyć i czy jutro już wszystko będzie działać. Przewoźnik na razie nie składa jednoznacznych informacji. – Więcej będziemy wiedzieli w drugiej połowie dnia – zapewnia Czemerajda.
Aktualizacja godz. 11.40. Trzaska: To największa awaria tego typu w ostatnich kilku latach
Zamieszanie z biletami skomentował na prośbę "RK" Marcin Trzaska, w latach 2008-2012 prezes PKP Informatyka: – To co się dzieje od kilkudziesięciu godzin w zakresie systemu sprzedaży biletów można śmiało określić jako największą awarię tego typu systemów w ostatnich kilku latach na polskich kolejach! Nie mam żadnych danych, które mogłyby zidentyfikować źródło problemu, ale brak możliwości rezerwacji miejsc wskazuje na całkowity brak komunikacji z centralnym systemem rezerwacji KURS. Jest to o tyle dziwne, że system ten jest bardzo dojrzałym systemem, działającym na polskich kolejach od wielu lat. Przechodził on już wiele modyfikacji i wiele zmian było do niego implementowanych. Również wielokrotnie ładowano do niego nowe oferty i nowe kategorie pociągów. Zawsze wszystko działało… To, co się dzieje aktualnie, wskazuje na bardzo poważną awarię.
Aktualizacja godz. 12.00. Ruszyła wyszukiwarka
Po kilkudziesięciu godzinach, znów działa wyszukiwarka połączeń na stronie PKP IC. Nie można jednak wciąż z jej poziomu kupić biletów. W dalszym ciągu nie działa także zakładka "Moje Konto".
Aktualizacja godz. 12.20. Stanowisko stracił członek zarządu IC
Ze stanowiska odwołany został Paweł Hordyński, członek zarządu PKP IC. Pracę straci także dwóch dyrektorów z IC. Więcej na temat zmian personalnych
przeczytać można tutaj. Władze IC poinformowały także w komunikacie, że ze względu na awarię systemu sprzedaży biletów w kanale internetowym, Intercity potroi liczbę biletów w super cenach. Zwiększone pule najtańszych biletów będą w kasach w całym kraju i obejmą pociągu kursujące do połowy stycznia 2015 r.
– Przepraszamy naszych Klientów za utrudnienia w zakupie biletu. Sztab ekspertów pracuje całą dobę nad jak najszybszym przywróceniem działania systemu internetowego Postanowiliśmy potroić pulę biletów za 49 zł na przejazdy po 14 grudnia oraz wprowadziliśmy dodatkowe rozwiązania, które mają usprawnić obsługę podróżnych, mających trudności w korzystaniu z serwisu e-IC - napisał w oświadczeniu Marcin Celejewski, prezes IC.
W komunikacie można przeczytać również, że pasażerowie, którzy mają trudności w korzystaniu z serwisu e-IC i nie mogą wydrukować biletu, zostaną odprawieni na pokładach pociągów na podstawie dokumentu ze zdjęciem (np. dowodu osobistego, prawa jazdy czy paszportu). Jeśli zrezygnują z podróży, po złożeniu reklamacji otrzymają pełny zwrot wartości biletu. Z kolei w sytuacji, gdy podróżny nie zdąży kupić biletu w kasie, drużyny konduktorskie nie będą pobierać dodatkowej opłaty za jego wystawienie.
Należy jednak podkreślić, że ten komunikat został na razie jedynie rozesłany do mediów. Jest godz. 12.30, awaria trwa już ok. 30 godzin, a na razie powyższych informacji próżno szukać na stronie internetowej PKP IC. O trybie odprawy na podstawie dokumentu ze zdjęciem PKP IC informuje, owszem, na Facebooku, natomiast brak informacji na głównej stronie internetowej jest zadziwiający.
Aktualizacja 13.20. Automaty biletowe działają, ale nie sprzedają biletów PKP IC
Z naszą redakcją skontaktował się Antoni Szrajber, przedstawiciel firmy Avista, obsługującej biletomaty. – Automaty biletowe firmy Avista pomimo awarii systemu sprzedaży PKP Intercity, działają i sprzedają bilety kolejowe innych przewoźników w zależności od regionu Polski tj. spółki Przewozy Regionalne, Kolei Wielkopolskich i Arriva RP w 16 miastach w Polsce. Na chwilę obecną nie jesteśmy w stanie określić, kiedy sprzedaż biletów Intercity zostanie wznowiona, gdyż ta decyzja jest uzależniona od włączenia serwerów PKP Intercity, z którymi to łączymy się bezpośrednio – poinformował Szrajber.