Po raz kolejny Bieszczadzka Kolej Leśna uruchomiła rozkładowe pociągi podczas ferii zimowych. Ze składów skorzystało ponad 3 tysiące podróżnych. Z uwagi na duże opady śniegu prowadzenie ruchu wymagało dużego zaangażowania załogi wąskotorówki.
Rozkładowe pociągi zimowe
Podobnie jak w latach ubiegłych w okresie zimowym Bieszczadzka Kolejka Leśna prowadziła przewozy turystyczne. Pociągi ogólnodostępne były uruchamianie dwa razy w tygodniu od połowy stycznia do końca lutego, czyli w okresie trwania ferii zimowych. Z przejażdżki można było skorzystać w środy i soboty na odcinku Majdan – Balnica o długości 9 km.
Jak informuje Mariusz Wermiński, Prezes Zarządu Fundacji Bieszczadzkiej Kolejki Leśnej, podczas trwania sezonu zimowego ze składów skorzystało ponad 3 tysiące podróżnych. Zdecydowana większość pojechała pociągami rozkładowymi – w tym okresie uruchomiono tylko jedno połączenie na zamówienie.
Jak zaznacza nasz rozmówca, mimo dużych opadów śniegów, operator nie odwołał żadnego zaplanowanego połączenia. Utrzymanie przejezdności szlaku wymagało jednak wielu zabiegów. Ze względów bezpieczeństwa przed każdym przejazdem pociągu turystycznego szlak był sprawdzany i oczyszczany. W użyciu był sprzęt do zimowego utrzymania kolejki – pług prowadzony przez lokomotywę, ładowarki i odśnieżarki. Konieczne było nawet wywożenie śniegu z terenu stacji w Majdanie.
Organizacja przewozów zimowych jest bardzo kosztowna i nie przynosi zysków. Jednak Fundacja uruchamia je w celu realizacji jednego z ważniejszych celów statutowych, jakim jest wspieranie rozwoju gospodarczego Bieszczadów. – Tak naprawdę zimowe przejazdy są naszą pomocą w zorganizowaniu zimowej oferty turystycznej w Bieszczadach. Należy podkreślić, że jest tutaj stosunkowo niewielka infrastruktura narciarska oraz duża baza noclegowa. Nasze przejazdy wzbogacają ofertę turystyczną przez co zachęcają przybyłych do dłuższego spędzania czasu w tym rejonie – podkreśla Mariusz Wermiński.
Plany na 2019 r.
Bieszczadzka Kolejka Leśna nadal skupi się na prowadzeniu przewozów turystycznych na odcinkach Majdan – Balnica i Majdan – Przysłup. Nie są planowane większe zmiany w kursowaniu pociągów względem lat ubiegłych – wprowadzone zmiany wynikają ze względów technicznych i organizacyjnych.
Fundacja dąży do realizacji planów związanych z rozwojem oferty turystycznej na terenie przez siebie zarządzanym. Należy do nich budowa wiaty o rozmiarach 20 m szerokości i 65 m długości. Pod nią ma zostać ustawiony eksponowany tabor historyczny – własny i wypożyczany. Budowla ma zabezpieczyć pojazdy przed niekorzystnymi warunkami atmosferycznymi i ułatwić ich utrzymanie w dobrym stanie technicznym. Ponadto zakłada się wybudowanie tarasu widokowego oraz urządzenie nowej sali ekspozycyjnej. Na etapie projektu jest budowa oczyszczalni ścieków. Instytucja planuje również zagospodarować pod względem turystycznym teren dawnej składnicy drewna w Wetlinie.
Bieszczadzka Kolej Leśna...
to jedna z najczęściej odwiedzanych kolei wąskotorowych w kraju. Prowadzi ona przewozy turystyczne na odcinku o długości ok. 21 km. W 2018 r. kolejka obsłużyła ok. 154 tysięcy podróżnych.