PKP PLK ogłosiły przetarg na zaprojektowanie rewitalizacji (a de facto – odbudowy) linii 190 na odcinku Bielsko Biała Główna – Skoczów. Inwestycja będzie częścią programu „Kolej Plus”. Jeśli proces inwestycyjny będzie przebiegał zgodnie z planem, pociągi regionalne powrócą na linię po blisko 21 latach od ich zawieszenia.
Podobnie jak w innych przetargach na zadania wchodzące w skład programu, zamówienie podstawowe obejmuje opracowanie dokumentacji projektowej. Jeśli zamawiający skorzysta z prawa opcji, wykonawca będzie musiał także pełnić nadzór autorski podczas realizacji prac budowlanych.
Jedynym kryterium udzielenia zamówienia jest cena. Oferty można składać do 8 stycznia przyszłego roku. Po ich otwarciu przewidziano możliwość zorganizowania aukcji elektronicznej.
Więcej przystanków, mniej stacji
Zgodnie z konkluzjami studium wykonalności – opracowanego w 2022 r. przez IDOM przy udziale przedstawicieli stowarzyszenia samorządów „Aglomeracja Beskidzka” oraz lokalnych działaczy społecznych – 22-kilometrowy odcinek ma zostać utrzymany w starym przebiegu. Zmianie ulegnie jednak lokalizacja części przystanków: Bielsko-Biała Zachód, Bielsko-Biała Górne (pod nową nazwą Bielsko-Biała Listopadowa), Jasienica koło Bielska oraz Pogórze. Przewidziano także trzy nowe punkty zatrzymania pociągów pasażerskich: dwa w Bielsku (Osiedla Stare Bielsko i Osiedle Polskich Skrzydeł) oraz jeden w Skoczowie (jako drugi peron przystanku Skoczów Bajerki, działającego już przy odbijającej tu na północ linii 157).
Do rangi przystanku zostanie także zdegradowana czynna do roku 2013 stacja Bielsko-Biała Wapienica. Jedynym miejscem, w którym będzie możliwe krzyżowanie pociągów, będzie więc Jaworze Jasienica. Przewidziano jednak możliwość odbudowy mijanki w Wapienicy (w przyszłości) oraz w Pogórzu (podczas realizacji inwestycji Kolej Plus – w ramach prawa opcji). Ewentualny drugi tor w Pogórzu pojawi się jednak w miejscu starej stacji, a nie przy przeniesionym peronie.
Znacznie szybciej po nowych torach
Torowisko, sieć trakcyjna oraz duża część obiektów inżynierskich zostanie wymieniona na nowe. To konieczne, ponieważ już przed ostatecznym zawieszeniem ruchu (
pociągów regionalnych – 2009 r., dalekobieżnych – 2012 r.) infrastruktura była mocno zdekapitalizowana: prędkość maksymalna wynosiła na sporej części linii 20-30 km/h, a fragment w najlepszym stanie (Bielsko-Biała Wapienica – Jaworze Jasienica) pociągi pokonywały z prędkością 80 km/h. Po odbudowie linii (
częściowo rozkradzionej po wstrzymaniu ruchu) możliwości mają wzrosnąć do 100 km/h na odcinkach prostych oraz 50-70 km/h na łukach.
Przewidziano likwidację części przejazdów, które zostaną zastąpione przejściami dla pieszych z labiryntami. Tam, gdzie będzie to konieczne, powstaną drogi zbiorcze wzdłuż torowiska, doprowadzające ruch samochodowy do najbliższych miejsc legalnego przejazdu. Rogatki będą sterowane z Lokalnego Centrum Sterowania w Skoczowie.
Powrót pociągów – za 6 lat
Czas podróży z Bielska do Skoczowa ma wynieść ok. 36 minut, a do Cieszyna (poprzez odcinek
zmodernizowany już w latach 2020-2022) – niespełna godzinę. Wznowienie ruchu pociągów po odbudowie linii
jest planowane na koniec roku 2029. Możliwe stanie się wtedy także uruchamianie pociągów jadących najkrótszą trasą z Bielska do Wisły, a także np. z Cieszyna do Małopolski.
Początkowo odcinek Bielsko-Biała – Skoczów
nie znalazł się na liście podstawowej programu „Kolej Plus”. Dopiero w kwietniu bieżącego roku
zaniechanie realizacji niektórych przedsięwzięć z innych województw umożliwiło
uruchomienie działań zmierzających do odbudowy linii.