Partnerzy serwisu:
Infrastruktura

Zaczęły się jazdy techniczne po odbudowanej linii do Bielawy [zdjęcia]

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

Strunbet
Multiconsult Polska
Aste
Transcomfort
CLIP Group
Euroterminal Sławków
Torhamer
Sultof

Data publikacji:
25-10-2019
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

30-tysięczna Bielawa na Dolnym Śląsku odzyska w tym roku pasażerskie połączenia kolejowe. Kończą się prace przywracające przejezdność linii z Dzierżoniowa, zlecone przez Dolnośląską Służbę Dróg i Kolei. Dziś, przy ogromnym zainteresowaniu mieszkańców, odbył się przejazd techniczny po niespełna sześciokilometrowym odcinku.

Od wznowienia ruchu dzieli nas jeszcze około miesiąca. Prawdopodobnie pociągi rozpoczną kursowanie wraz z początkiem rozkładu jazdy 2019/2020. – Czas ten jest potrzebny na zapoznanie maszynistów ze szlakiem i na ukończenie pozostałych prac – wyjaśnia radny Sejmiku Województwa Dolnośląskiego Patryk Wild. Gotowe nie są jeszcze m. in. perony na przystankach pośrednich.

Inwestycja szybka, choć z poślizgiem

Oddanie do użytku zmodernizowanej trasy umożliwi wydłużenie do przystanku końcowego Bielawa Zachodnia pociągów relacji Wrocław – Dzierżoniów. Według zapowiedzi dojazd do stolicy regionu ma być możliwy w ciągu 85 minut. Koleje Dolnośląskie uruchomią 6 par połączeń w takiej relacji, a ponadto 3 pary do Legnicy i 2 wieczorne krótkie do Dzierżoniowa. Nie przewiduje się ruchu towarowego.

Linia 341 Bielawa Zachodnia – Dzierżoniów po ponad 40 latach od zawieszenia przewozów pasażerskich została przejęta przez samorząd województwa dolnośląskiego w grudniu ubiegłego roku. W bardzo krótkim czasie (niespełna 100 dni) wybrano w przetargu wykonawców remontu infrastruktury. Większość prac (wymiana torów, modernizacja peronów i budowa nowego przystanku Bielawa Centralna) wykonał za 9 mln zł Infrakol z Jawora, modernizacją czterech przejazdów za 2,5 mln zł zajął się wrocławski Protel. – Krótki czas realizacji pokazuje, że przy dobrych chęciach i sprzyjających okolicznościach można zrobić wiele – komentuje marszałek województwa dolnośląskiego Cezary Przybylski. Inwestycja otrzymała dofinansowanie z funduszy unijnych w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego.

Prędkość maksymalna będzie wynosiła 80 km/h. Z rewitalizacją linii 341 skoordynowane są też prace PKP PLK na stacji Dzierżoniów w miejscu sąsiadującym z włączeniem linii. Początkowo planowano powrót połączeń we wrześniu, ostatecznie jednak ma to nastąpić wraz z wejściem w życie nowego rozkładu jazdy w grudniu bieżącego roku. Na krótki czas prace wstrzymano we wrześniu z powodu sporu proceduralnego między organami administracji marszałkowskiej i rządowej.

Przyszłość – wydłużenie relacji i lokalny węzeł przesiadkowy

Plany kolejowe samorządu województwa są znacznie ambitniejsze. Docelowo zamierza on przejąć na własność na podobnych zasadach aż 22 odcinków tras o łącznej długości ponad 400 km. Wyłączone z ruchu od wielu lat linie mają zostać wyremontowane i przywrócone do eksploatacji przy wsparciu funduszy unijnych oraz krajowych. – Spływają do nas kolejne decyzje z ministerstwa, wyrażające zgodę na nasze wnioski o przejęcie linii – informuje Wild. Warto przypomnieć, że od kilkunastu lat Dolnośląska Służba Dróg i Kolei zarządza reaktywowaną przez siebie linią Wrocław Psie Pole – Trzebnica.

Jeszcze na początku roku Bielawa była drugim co do wielkości po Lubinie miastem w województwie dolnośląskim pozbawionym pasażerskich połączeń kolejowych. W niedalekiej przyszłości Urząd Marszałkowski planuje przedłużyć linię 341 do Jeziora Bielawskiego, a dalej przez Srebrną Górę aż na teren Parku Narodowego Gór Stołowych. – Liczymy na środki z programu Kolej Plus – deklaruje Wild. Jak podkreśla, Dolny Śląsk jest liderem wśród regionów pod względem reaktywowania nieczynnych linii kolejowych.

– To wielki krok w kierunku przywracania Bielawie dawnej świetności – cieszy się burmistrz Bielawy Andrzej Hordyj. – Powrót kolei oznacza skok cywilizacyjny. Mieszkańcy Bielawy otrzymają łatwiejszy dostęp do miejsc pracy, placówek edukacyjnych i kulturalnych aglomeracji wrocławskiej, a z drugiej strony do Bielawy wygodniej będzie dojechać turystom – dodaje. Znaczenie współpracy z samorządem lokalnym podkreślają też władze województwa. Udział Urzędu Miasta ma być kluczowy przy integrowaniu kolei z autobusową komunikacją lokalną.
Partnerzy działu

Strunbet
Multiconsult Polska
Aste
Transcomfort
CLIP Group
Euroterminal Sławków
Torhamer
Sultof

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Podlaskie i PLK podpisały umowę na linię do Łomży z Kolej+

Infrastruktura

Podlaskie i PLK podpisały umowę na linię do Łomży z Kolej+

Jakub Madrjas 18 lipca 2023

Syców (prawie) wróci na kolejową mapę Polski

Zintegrowany transport

Koleje Dolnośląskie dojadą do Góry. Autobusem

Pasażer

Powstają, by zniknąć, czyli przypadkowe reaktywacje

Pasażer

Powstają, by zniknąć, czyli przypadkowe reaktywacje

kf, Transport-publiczny.pl 08 grudnia 2014

Zobacz również:

Podlaskie i PLK podpisały umowę na linię do Łomży z Kolej+

Infrastruktura

Podlaskie i PLK podpisały umowę na linię do Łomży z Kolej+

Jakub Madrjas 18 lipca 2023

Syców (prawie) wróci na kolejową mapę Polski

Zintegrowany transport

Koleje Dolnośląskie dojadą do Góry. Autobusem

Pasażer

Powstają, by zniknąć, czyli przypadkowe reaktywacje

Pasażer

Powstają, by zniknąć, czyli przypadkowe reaktywacje

kf, Transport-publiczny.pl 08 grudnia 2014

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5