Dolny Śląsk chce rewitalizować kolejny odcinek sieci kolejowej, który przejął na własność kilka lat temu. Tym razem chodzi o fragment linii nr 318 na terenie Bielawy. Dzięki temu miasto ma zyskać dwa kolejne przystanki kolejowe. Inwestycja ma potrwać osiem miesięcy.
Dolnośląska Służba Dróg i Kolei rozpisała właśnie przetarg na opracowanie dokumentacji oraz wykonanie właściwych prac budowlanych przy rewitalizacji fragmentu linii kolejowej nr 318, Srebrna Góra – Bielawa Zachodnia, od przystanku Bielawa Nowa w km. 24+300 do przystanku Bielawa Zachodnia w km. 28+295. Województwo
przejęło ten odcinek w 2019 roku.Dzięki temu zadaniu Bielawa, 28-tysięczne miasto w powiecie dzierżoniowskim, zyska dwa dodatkowe przystanki kolejowe, a pociągi jeszcze lepiej obsłużą miasto. W tym miejscu warto przypomnieć, że pociągi
wróciły do Bielawy w 2019 roku.Kompleksowa rewitalizacja, choć wciąż bez urządzeń sterowania ruchem kolejowym
Zadanie obejmie zaprojektowanie i całkowitą odbudowę opisywanego odcinka. Jak czytamy bowiem w Programie Funkcjonalno-Użytkowym “Stan istniejący w zakresie infrastruktury branży torowej przedstawia jedynie domyślny przebieg linii kolejowej w terenie. Po istniejącej kiedyś linii kolejowej pozostała budowla ziemna – nasyp lub przekop oraz obiekty inżynieryjne. Brak jest zabudowanej nawierzchni torowej, zarówno w torze jak i na przejazdach”.
Rewitalizowana linia ma być jednotorową linią kategorii trzeciej, a pociągi mają się na niej rozpędzać do maksymalnie 80 km/h, choć w niektórych miejscach zwolnią do 60 i 70 km/h. Dopuszczalny nacisk na oś to 200 kN. Odcinek zostanie wykonany w formie toru klasycznego, z szyn S49. Na przystanku Bielawa Nowa ma pojawić się kozioł oporowy.
Prace obejmą także wzmocnienie podtorza oraz wykonanie odwodnienia. Ponadto wykonawca będzie musiał odtworzyć i zmodernizować obiekty inżynieryjne, w zależności od danego obiektu. Projekt nie obejmie wybudowania jakichkolwiek urządzeń sterowania ruchem kolejowym (obecnie pociągi do i z Bielawy kursują zrewitalizowaną linią nr 341, która również nie ma żadnych urządzeń sterowniczych). Ogranicza to przepustowość odcinka, bowiem dyżurny ruchu z Dzierżoniowa może wpuścić kolejny pociąg na tę linię dopiero wtedy, gdy pociąg z Bielawy do Wrocławia opuści już linię 341.
Dwa nowe przystanki
W ramach zadania zostaną wykonane dwa przystanki osobowe, jeden nowy - Bielawa Camping Sudety (zlokalizowany w 26,2 kilometrze linii nr 318 oraz jeden odbudowany - Bielawa Nowa. Na obu powstaną jednokrawędziowe perony o długości 100 metrów oraz wysokości 55 centymetrów. Ich szerokość wyniesie 3,7 metra. Na peronach pojawią się wiaty, ławki, kosze na śmieci, tablice rozkładowe oraz tablice z nazwą danego przystanku.
mat. Facebook burmistrza Bielawy
Wykonanie zamówienia (projektu oraz prac budowlanych) ma zająć osiem miesięcy od dnia zawarcia umowy.