Partnerzy serwisu:
Infrastruktura

Biała Rawska: Do budowy przystanku na CMK wciąż daleko

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

Strunbet
Multiconsult Polska
Aste
Transcomfort
CLIP Group
Euroterminal Sławków
Torhamer
Sultof

Data publikacji:
22-07-2024
Ostatnia modyfikacja:
19-07-2024
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
RK

Podziel się ze znajomymi:

INFRASTRUKTURA
Biała Rawska: Do budowy przystanku na CMK wciąż daleko
fot. Paweł Bojda/PKP PLK
Do propozycji budowy nowego przystanku pasażerskiego na Centralnej Magistrali Kolejowej po kilkuletniej przerwie odniósł się zarządca infrastruktury. Potwierdził, że analizuje możliwość ulokowania peronów w tym 3-tysięcznym mieście. Równolegle jego mieszkańcy utracili szanse na uruchomienie dowozowych połączeń kolejowych do Rogowa.

Propozycję budowy nowego przystanku pasażerskiego w Białej Rawskiej od wielu lat podnoszą lokalne samorządy. 3-tysięczne miasto zlokalizowane na rubieżach województwa łódzkiego miałoby uzyskać dzięki temu dostęp do kolei, i to od razu do szybkich połączeń w kierunku Warszawy, Katowic czy Krakowa. Przez miejscowość przebiega bowiem Centralna Magistrala Kolejowa (linia nr 4), a więc jedna z najistotniejszych tras kolejowych w skali kraju.

PLK po czteroletniej przerwie wznowiły analizy

W 2020 r. PKP Polskie Linie Kolejowe poinformowały jednak, że nie podejmą takiej inwestycji. Sytuacja zmieniła się po przejęciu władzy przez obecną koalicję rządową. Wiosną Ministerstwo Infrastruktury wskazało, że powróciło do koncepcji i prowadzi analizy dotyczące ewentualnego powstania infrastruktury pasażerskiej. To informacja istotna nie tylko dla mieszkańców samej Białej, ale i sąsiedniej Rawy Mazowieckiej – większego, niespełna 18-tysięcznego miasta bez dostępu do kolei pasażerskiej.

Prowadzenie wstępnych prac w tej sprawie potwierdził teraz również zarządca infrastruktury. – Prowadzimy analizy techniczne oraz eksploatacyjno-ruchowe – mówi Rafał Wilgusiak z Zespołu Prasowego PKP PLK. Podkreśla jednocześnie, że decyzje jeszcze nie zapadły, a budowa peronów w rejonie istniejącego posterunku technicznego wciąż traktowana jest w kategoriach ewentualnej, a nie zaplanowanej inwestycji.

Ekspresy zamiast wąskotorówki

Dodajmy, że w tym samym czasie, w którym rozpatrywana jest możliwość zatrzymania w Białej ekspresów, zarzucono realizację przedsięwzięcia mającego w założeniach przywrócić kursowanie połączeń lokalnych. Do przełomu XX i XXI w. funkcjonowały bowiem codzienne pociągi Rogowskiej Kolei Dojazdowej relacji Rogów – Rawa Mazowiecka – Biała Rawska. Rawa stanowi najbliższy znaczniejszy ośrodek, a w Rogowie linia wąskotorowa styka się z normalnotorową trasą Warszawa – Koluszki – Łódź, co zapewniało możliwość przesiadki m.in. w kierunku stolicy dzisiejszego województwa.

Samorząd regionalny zlecił przygotowanie studium dotyczącego ponownego uruchomienia codziennych połączeń rozkładowych. Choć dokument przedstawiał koncepcję modernizacji infrastruktury i zakupu taboru w celu skonstruowania rozsądnej oferty, urząd marszałkowski podjął decyzję o rezygnacji z dalszych prac. Tymczasem stan torowiska Kolei Wąskotorowej Rogów – Rawa – Biała wciąż się pogarsza i aktualnie odcinek Jeżów – Rawa – Biała pozostaje wyłączony z eksploatacji także w zakresie sporadycznych przewozów turystycznych. Dodajmy, że wąskotorówka mogłaby potencjalnie stanowić element systemu komunikacji dowozowej do przystanku na CMK.
Partnerzy działu

Strunbet
Multiconsult Polska
Aste
Transcomfort
CLIP Group
Euroterminal Sławków
Torhamer
Sultof

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

PKP PLK: Tak przyspieszą pociągi w 2024 i 2030 roku!

Infrastruktura

PLK podpisały umowę na rewitalizację dolnośląskiej linii 276

Infrastruktura

PLK podpisały umowę na rewitalizację dolnośląskiej linii 276

inf. pras PKP PLK, oprac. DS 10 lipca 2024

PLK PLK uruchamia nowoczesną sieć WAN na sieci kolejowej

Infrastruktura

Znaczący spadek wydatków na linie do przejść z Ukrainą

Tabor i technika

Kolejna maszyna TBM na inwestycji kolejowej w Polsce

Infrastruktura

Kolejna maszyna TBM na inwestycji kolejowej w Polsce

Redakcja/przegląd prasy 09 lipca 2024

Zobacz również:

PKP PLK: Tak przyspieszą pociągi w 2024 i 2030 roku!

Infrastruktura

PLK podpisały umowę na rewitalizację dolnośląskiej linii 276

Infrastruktura

PLK podpisały umowę na rewitalizację dolnośląskiej linii 276

inf. pras PKP PLK, oprac. DS 10 lipca 2024

PLK PLK uruchamia nowoczesną sieć WAN na sieci kolejowej

Infrastruktura

Znaczący spadek wydatków na linie do przejść z Ukrainą

Tabor i technika

Kolejna maszyna TBM na inwestycji kolejowej w Polsce

Infrastruktura

Kolejna maszyna TBM na inwestycji kolejowej w Polsce

Redakcja/przegląd prasy 09 lipca 2024

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5