Jest szansa na to, że za 6 lat powstanie łącznica, która umożliwi uruchomienie bezpośrednich, do tego elektrycznych, pociągów, które połączą Gorzów Wielkopolski ze Szczecinem przez stację w Kostrzynie. PKP PLK prowadzi rozmowy na ten temat z GDDKiA, które chce budować obwodnicę tego ostatniego miasta.
Obecnie, aby dojechać z Gorzowa Wielkopolskiego do stolicy sąsiedniego województwa, konieczna jest przesiadka w Krzyżu lub w Kostrzynie. W tym drugim przypadku dzieje się tak dlatego, że stacja jest dwupoziomowa. Obecnie nie ma możliwości zatrzymania pociągów jadących od Gorzowa (lub z Piły czy Krzyża) po linii 203 na stacji w Kostrzynie i przejazdu z niej na linię 273. Aby było to możliwe, konieczna jest budowa łącznicy.
Istnieje kilka pomysłów, w jaki sposób ułożyć nowe tory. Jeden bierze pod uwagę budowę dłuższej łącznicy, na zachód od stacji, a drugi, w śladzie istniejącego niezelektryfikowanego toru przed stacją Kostrzyn, patrząc od strony Gorzowa Wielkopolskiego. W tym wypadku konieczna byłaby budowa nowego peronu, oddalonego o około 300 metrów na wschód od stacji Kostrzyn. PKP PLK potwierdza, że brane są pod uwagę różne warianty.
– Analizujemy budowę łącznicy na stacji Kostrzyn. Na obecnym etapie rozważana jest m.in. lokalizacja ewentualnej inwestycji. Ze względu na planowaną budowę drogowej obwodnicy Kostrzyna możliwe rozwiązania będą konsultowane z Generalną Dyrekcją Dróg Krajowych i Autostrad – napisał Radosław Śledziński z biura prasowego PKP Polskich Linii Kolejowych.
Rzecznik dodaje, że szczegółowy zakres prac na stacji Kostrzyn określą projekty budowlane, które zostaną przygotowane z uwzględnieniem wariantów wskazanych w
gotowym już studium wykonalności dla projektu „Prace na liniach kolejowych 18,203 na odcinku Bydgoszcz – Piła – Krzyż – Gorzów Wlkp. – Kostrzyn wraz z elektryfikacją odcinka Piła – Kostrzyn” oraz planowanego do końca 2022 r. studium wykonalności dla projektu „Prace na ciągu C-E-59 – odcinek Rzepin – Szczecin Podjuchy”.
Realizacja inwestycji będzie uzależniona m.in. od możliwości pozyskania środków unijnych, jednak wiadomo już, że oba projekty będą ubiegać się o dofinansowanie Unii Europejskiej z nowej perspektywy finansowej na lata 2021 – 2027. – Analizowana inwestycja umożliwiłaby połączenie linii kolejowych Tczew – Kostrzyn (nr 203) oraz Wrocław – Szczecin (nr 273). Zwiększyłoby to możliwości kolei, zapewniając bezpośrednie połączenie z Gorzowa Wlkp. przez Kostrzyn w stronę Szczecina oraz Zielonej Góry i lepszą ofertę przewozową – dodaje przedstawiciel PKP PLK.