Partnerzy serwisu:
Infrastruktura

Bezpieczne przejazdy kolejowo-drogowe

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

Strunbet
Multiconsult Polska
Aste
Transcomfort
CLIP Group
Euroterminal Sławków
Torhamer
Sultof

Autor:

TINES

Data publikacji:
27-10-2015
Tagi:
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
TINES

Podziel się ze znajomymi:

Główną przyczyną tragedii na torach są źle oznakowane przejazdy oraz ignorancja i brawura kierowców. Jednak za wypadki na przejazdach może również odpowiadać zły stan nawierzchni kolejowo-drogowej.

W Polsce jest ponad 13 tysięcy przejazdów kolejowych, gdzie dochodzi rocznie do blisko 250 wypadków z udziałem pojazdów, w których ginie średnio 38 osób, a 80 odnosi ciężkie obrażenia. Koszty cierpienia i utraty bliskich trudno oszacować. Pozostałe wg wyliczeń Banku Światowego są gigantyczne. Wśród nich są wydatki na wypłaty odszkodowań, działania służb ratunkowych, leczenia i rehabilitacji. Eksperci szacują koszt nagłej śmierci jednej osoby na ponad 2 mln zł.

Problemy z nawierzchnią przejazdów

Jest jeszcze jeden aspekt związany z bezpieczeństwem na przejazdach kolejowych. Nawet osoba, która przestrzega przepisów o ruchu drogowym może ulec wypadkowi na dobrze oznakowanym przejeździe kolejowym. Wpływ na to ma stan nawierzchni kolejowo-drogowej. Niestety wiele tego typu miejsc w Polsce posiada konstrukcję, która ulega szybkiej degradacji. W przypadku nawierzchni wykonanej z płyt wielkogabarytowych warstwę podbudowy stanowi tor kolejowy na podsypce. Zanieczyszczenia przedostające się z drogi do podtorza oraz duże naciski wywierane przez pojazdy drogowe powodują uszkodzenia elementów konstrukcyjnych nawierzchni oraz podsypki, a w konsekwencji nierówności (tzw. klawiszowanie) i uszkodzenia powierzchni jezdnej. Z kolei nawierzchnie pośrednio związane z torem mają znacznie większą trwałość, która jednak jest w znacznym stopniu uzależniona od dobrego stanu podsypki i podtorza oraz odwodnienia w rejonie przejazdu. Konstrukcje takie wymagają okresowego prowadzenia robót utrzymaniowych, co wiąże się z nakładami finansowymi oraz zamknięciami przejazdu dla ruchu kolejowego i drogowego. Złego stanu nawierzchni nie można lekceważyć, ponieważ może to skutkować uszkodzeniem opony lub zawieszenia przejeżdżającego auta, a w niektórych sytuacjach prowadzić nawet do wypadku. W skrajnym przypadku zły stan przejazdu może być przyczyną wykolejenia się pociągu.

Nowoczesna nawierzchnia

Jednym z najbardziej trwałych rozwiązań dostępnych dla przejazdów jest nawierzchnia bezpodsypkowa zintegrowana z torem typu LC-L. Charakteryzuje się szczelnością, dużą trwałością mocowania oraz mniejszymi naciskami przekazywanymi na podbudowę, niż ma to miejsce w przypadku tradycyjnych nawierzchni. Konstrukcja ta uważana jest za rozwiązanie o długim czasie bezawaryjnej eksploatacji, wymagające minimalnych nakładów na jej utrzymanie. Według analiz, po 10 latach nakłady finansowe przeznaczone na utrzymanie nawierzchni z płyt typu CBP zaczynają przekraczać koszty zabudowy zintegrowanej nawierzchni LC-L.

– Podstawowym elementem tej konstrukcji jest prefabrykowana płyta żelbetowa z kanałami do zabudowy szyn. Ukształtowanie górnej powierzchni płyty z jednoprocentowym spadkiem ułatwia odwodnienie toru. Ponadto nawierzchnia tego typu rozwiązuje problem nierównomiernego osiadania toru i jezdni oraz uciążliwego klawiszowania płyt – mówi Łukasz Flak z działu techniczno-handlowego Tines Railway.

Krótki czas realizacji

Tego typu konstrukcja może być stosowana na przejazdach eksploatowanych w warunkach najcięższego ruchu kolejowego i samochodowego, gdzie naciski osi pojazdów szynowych sięgają do 245 kN, a pojazdów samochodowych do 140 kN. Rozwiązanie charakteryzuje się dużą wytrzymałością, odpornością na działanie czynników atmosferycznych. Prosty i szybki montaż, dzięki prefabrykowanym płytom o długości dobranej optymalnie do długości przejazdu, ma bezpośredni wpływ na skrócenie czasu zamknięć toru podczas zabudowy.

Przy modernizacji przejazdów kolejowo-drogowych w Polsce, oprócz budowy bezawaryjnego systemu ostrzegania przed nadjeżdżającym pociągiem, warto myśleć o poprawie stanu nawierzchni tych miejsc. Pozwoli to w przyszłości zmniejszyć liczbę wypadków do minimum. Tym bardziej powinien być tym zainteresowany zarządca przejazdów, który odpowiada finansowo za uszkodzenia pojazdów z winy złego stanu nawierzchni.

Partnerzy działu

Strunbet
Multiconsult Polska
Aste
Transcomfort
CLIP Group
Euroterminal Sławków
Torhamer
Sultof

Tagi:
Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Tines z kontraktami dla metra i tramwajów w Charkowie

Infrastruktura

Tines z kontraktami dla metra i tramwajów w Charkowie

jd, inf. pras 27 listopada 2015

Tines inwestuje 10 milionów euro w Gruzji

Świat

Dworzec przyszłości z nawierzchnią Tines

Infrastruktura

Dworzec przyszłości z nawierzchnią Tines

TINES 27 października 2015

Kolej na przemysł

Infrastruktura

Kolej na przemysł

TINES 27 października 2015

Jak ograniczyć hałas w mieście?

Infrastruktura

Jak ograniczyć hałas w mieście?

TINES 27 października 2015

Kolej na Azję

Śšwiat

Kolej na Azję

Tines 01 lipca 2015

Zobacz również:

Tines z kontraktami dla metra i tramwajów w Charkowie

Infrastruktura

Tines z kontraktami dla metra i tramwajów w Charkowie

jd, inf. pras 27 listopada 2015

Tines inwestuje 10 milionów euro w Gruzji

Świat

Dworzec przyszłości z nawierzchnią Tines

Infrastruktura

Dworzec przyszłości z nawierzchnią Tines

TINES 27 października 2015

Kolej na przemysł

Infrastruktura

Kolej na przemysł

TINES 27 października 2015

Jak ograniczyć hałas w mieście?

Infrastruktura

Jak ograniczyć hałas w mieście?

TINES 27 października 2015

Kolej na Azję

Śšwiat

Kolej na Azję

Tines 01 lipca 2015

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5