Do 27 stycznia można składać oferty w postępowaniu PKP PLK na zaprojektowanie modernizacji i wydłużenia linii kolejowej 24. Po przebudowie linia ma mieć dość wysokie parametry (prędkość maksymalna 120 km/h z możliwością dostosowania do 160 km/h).
Linia ma zostać zelektryfikowana i dostosowana do prędkości 120 km/h dla pociągów pasażerskich (ale z geometrią umożliwiającą w przyszłości przyspieszenie do 160 km/h) i 80 km/h dla towarowych. Rezerwę (200 m) pozostawiono także w zakresie długości peronów (początkowo ma to być 150 m). Planowana wysokość peronów to 76 cm nad główką szyny, a szerokość – 4 m (jednokrawędziowe) lub 8 m (wyspowe). Maksymalny nacisk na oś ma wynosić co najmniej 221 kN. Cała trasa musi zostać dostosowana do kursowania składów towarowych o długości 750 m.
Tory mają być ułożone z szyn 60E1 i podkładów strunobetonowych. Przewidziano odbudowę przystanków Wola Krzysztoporska i Bełchatów Miasto (mają one stać się mijankami, choć w Bełchatowie drugi tor ma nie mieć krawędzi peronowej i służyć tylko do odstawiania taboru) oraz budowę nowych: Korczew, Kurnos, Zarzecze, Trząs i Bogumiłów (nazwy robocze). Dla potrzeb ruchu towarowego ma zostać odtworzona również stacja Bełchatów. Na stacji Piotrków Trybunalski przewidziano budowę nowego toru odstawczego i przejścia rozjazdowego oraz wymianę sześciu rozjazdów i nawierzchni trzech torów.
8 pary do Bełchatowa, w tym 4 do Bogumiłowa
Nowy odcinek linii 24 ma zostać poprowadzony najpierw wzdłuż linii 848 (bocznica Elektrowni Bełchatów i kopalni odkrywkowej), a następnie na wysokości mostu skręcić na południowy zachód, mijając Zarzecze i Trząs od strony południowej. Obecny punkt styku w Zarzeczu stanie się posterunkiem odgałęźnym. Stacja końcowa w Bogumiłowie ma składać się z dwóch torów oraz jednego rozjazdu. Jak z tego wynika, końcowy odcinek linii przynajmniej początkowo ma służyć tylko przewozom pasażerskim, a nie obsłudze firm działających w tamtejszej strefie przemysłowej. Planowana częstotliwość to 4 pary pociągów na dobę na pełnej trasie Piotrków Trybunalski - Bogumiłów i 4 dodatkowe na skróconej trasie Piotrków - Bełchatów Miasto.
Na stacji Bełchatów ma zostać wybudowana nowa nastawnia. Zamawiający wymaga też naprawy i modernizacji nastawni Pt1 i Pt2 w Piotrkowie. O wyborze typu urządzeń SRK zadecyduje analiza wielobranżowa.
Obecne przejazdy kategorii D mają zostać wyposażone w samoczynne sygnalizatory (podniesienie kategorii do C). Na nowym odcinku ma znaleźć się wiadukt nad drogą gminną w km 35+405 (gmina Kluki), dwa przejazdy kat. D i jedno przejście kat. E, a także dwa przepusty. Wszystkie istniejące wiadukty kolejowe, mosty i przepusty – z wyjątkiem przepraw nad ul. Wojska Polskiego i Narutowicza w Piotrkowie – będą naprawione lub przebudowane.
W przyszłości – do magistrali węglowej?
Sposób zaprojektowania linii ma pozostawiać możliwość przedłużenia jej w przyszłości do magistrali węglowej (linia 131) – nie określono jednak planowanego miejsca włączenia. Przedsięwzięcie to jest na liście zamierzeń inwestycyjnych PKP PLK na lata 2021-2030 z perspektywą do 2040 r.
Umowę w sprawie modernizacji, elektryfikacji i wydłużenia do Bogumiłowa linii 24 przedstawiciele PKP PLK i łódzkiego Urzędu Marszałkowskiego
podpisali przed tygodniem. Zarządca infrastruktury i samorząd planują przebudowę ok. 34 km jednotorowej linii kolejowej Piotrków – Bełchatów – Zarzecze oraz budowę nowego odcinka Zarzecze – Bogumiłów (długość ok. 6,712 km). Obie części trasy zostaną zelektryfikowane. Szacowana łączna wartość inwestycji to 662 mln zł.