W najbliższym czasie łódzki samorząd regionalny nie zamierza uruchamiać pociągów pasażerskich do Bełchatowa. Wskazuje jednak na możliwość przedłużenia trasy w kierunku linii 131 i Wielunia.
Choć postulaty dotyczące uruchomienia pociągów regionalnych do Bełchatowa pojawiają się regularnie od lat, na razie niemal 60-tysięczne miasto położone na południu województwa łódzkiego pozostaje odcięte od sieci pasażerskich połączeń kolejowych. Kilka lat temu PKP PLK chciała nawet zlikwidować biegnącą tam z Piotrkowa Trybunalskiego linię nr 24, do czego nie doszło m.in. ze względu na sprzeciw Urzędu Marszałkowskiego Województwa Łódzkiego. W ślad za oczekiwaniem utrzymania przejezdności trasy na razie nie poszły konkretne plany wznowienia tam ruchu.
UMWŁ wraz z PKP PLK rozważa możliwości przeprowadzenia inwestycji
– Linia kolejowa nr 24 Piotrków Trybunalski – Bełchatów jest linią jednotorową, niezelektryfikowaną, a jej stan techniczny nie pozwala na prowadzenie przewozów o charakterze użyteczności publicznej – tłumaczy Magdalena Kamińska, rzecznik prasowy marszałka województwa łódzkiego. – W związku z tym nie została objęta siecią komunikacyjną określoną w „Planie Zrównoważonego Rozwoju Publicznego Transportu Zbiorowego dla Województwa Łódzkiego do roku 2020 z perspektywą do roku 2030”, na której planowane jest wykonywanie przewozów przez województwo – uzupełnia. Samorząd wskazuje jednak na perspektywy otwarcia trasy w ruchu pasażerskim po roku 2020.
Linia nr 24 znalazła się bowiem wśród przygotowanych przez UMWŁ i PKP Polskie Linie Kolejowe propozycji odcinków, na których w przyszłej perspektywie finansowej UE mogłyby zostać przeprowadzone prace infrastrukturalne. Rzecznik marszałka dodaje, że rozważane plany obejmują także budowę projektowanego jeszcze w czasach PRL przedłużenia linii nr 24 do połączenia z linią 131 (tzw. Magistralą Węglową) oraz z Wieluniem. Nasza rozmówczyni nie wskazuje przy tym na razie konkretnych dat lub kosztów prowadzenia ewentualnej inwestycji.
Po rozbudowie na trasie utrzymywany byłby ruch pasażerski
– W przypadku rozbudowy i modernizacji tej linii plan transportowy przewiduje możliwość rozwoju pasażerskich połączeń kolejowych o charakterze użyteczności publicznej i uruchomienie nowych połączeń Piotrków Trybunalski – Bełchatów – Wieluń – zaznacza przy tym Magdalena Wosińska. Bez wątpienia poprawiłoby to sytuację komunikacyjną nie tylko samego Bełchatowa, ale i 23-tysięcznego Wielunia, do którego co prawda docierają pociągi pasażerskie, ale nie łączą go w żaden sposób z Łodzią. UMWŁ finansuje jedynie kursy w kierunku Tarnowskich Gór, PKP Intercity uruchamia także jeden pociąg dalekobieżny z Przemyśla do Szczecina.
Linia kolejowa nr 24 została otwarta w 1977 r. i od początku projektowana była jako element magistralnej trasy Warszawa – Piotrków Trybunalski – Bełchatów – Wieluń – Wrocław. Realizacja ambitnych planów była jednak nieustannie odsuwana w czasie. Trasa miała więc przez cały okres swojego istnienia znaczenie głównie w ruchu towarowym i obsługiwała podbełchatowską kopalnię węgla brunatnego.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.