Urząd Marszałkowski Województwa Łódzkiego chciałby, by linia nr 24 biegnąca z Piotrkowa Trybunalskiego do Bełchatowa została wyremontowana, a nawet przedłużona do Wielunia. Prac nie wyklucza Ministerstwo Infrastruktury. Ich podjęcie będzie jednak uzależnione od dostępności środków w ramach kolejnej perspektywy finansowej UE.
Temat połączenia kolejowego do Bełchatowa od kilku lat
powraca do debaty publicznej z przeciwstawnych powodów. Z jednej strony bowiem planowano likwidację istniejącej linii nr 24 biegnącej tam z Piotrkowa Trybunalskiego, z drugiej – rysowano śmiałe plany przedłużenia jej do Wielunia, dzięki czemu miałoby powstać nowe szybkie połączenie Warszawy z Wrocławiem. Los trasy miał być też uzależniony od przyszłości planowanej odkrywki węgla brunatnego w Złoczewie.
Inwestycję wstrzymuje konieczność prowadzenia prac na magistralach W lipcu tego roku remont trasy Piotrków – Bełchatów projektowany z myślą o połączeniach pasażerskich znalazł się natomiast w ogólnym planie dla regionu łódzkiego przedstawionym przez premiera Mateusza Morawieckiego. Wizja ta nie znajduje jednak na razie odzwierciedlenia w skonkretyzowanych planach inwestycyjnych szczebla centralnego. Resort infrastruktury wskazuje jedynie, że przedsięwzięcie takie mogłoby być realizowane w przyszłości.
– Ze względu na konieczność dokończenia robót na głównych kolejowych szlakach komunikacyjnych inwestycje na linii nr 24 Piotrków Trybunalski – Zarzecze (Bełchatów) będą możliwe w przyszłej perspektywie finansowej Unii Europejskiej [do roku 2027] – powiedział nam Szymon Huptyś, rzecznik prasowy Ministerstwa Infrastruktury. – Obecnie PKP Polskie Linie Kolejowe prowadzą prace planistyczne na nową perspektywę unijną, których efektem będzie lista projektów inwestycyjnych planowanych do realizacji w latach 2021 – 2027. Po zakończeniu prac wskazane zostaną projekty, które najlepiej wpisują się w sieciowy charakter transportu kolejowego, a tym samym mogą istotnie przyczynić się do zwiększenia liczby pasażerów oraz ładunków – dodał.
Czy remont trasy mógłby być finansowany z RPO? Czy na wspomnianej liście znajdą się prace na linii nr 24 – na razie nie wiadomo. Rzecznik resortu podkreśla natomiast, że propozycję taką zgłosił Urząd Marszałkowski Województwa Łódzkiego. Samorząd proponuje także realizację wspomnianego już przedłużenia ciągu do Wielunia. – Ostateczna lista projektów będzie uwarunkowana m.in. dostępnością środków finansowych m.in. w ramach Regionalnych Programów Operacyjnych – zaznacza nasz rozmówca.
Nie wiadomo także, jakie miałyby być podstawowe parametry trasy po przeprowadzeniu ewentualnych robót. – Na obecnym etapie analiz nie jest możliwe wskazanie zakresu zakładanych prac oraz ich ram czasowych. Zostaną one opracowane (po podjęciu decyzji o realizacji prac przygotowawczych) na etapie studium wykonalności z uwzględnieniem m.in. uzgodnień z organizatorem transportu, czyli UMWŁ, i konsultacji społecznych – podsumował Szymon Huptyś.