Prezydent Bełchatowa Mariola Czechowska wystąpiła do premiera, Ministerstwa Infrastruktury oraz Marszałka Województwa Łódzkiego z pytaniem o możliwość modernizacji linii kolejowej 24 i jej przedłużenia. Zdaniem prezydent pozwoli to na szybszy rozwój naszego miasta i regionu w sferach gospodarczej, społecznej i turystycznej.
Jak przypomina magistrat,
rząd zapowiedział utworzenie programu Kolej Plus. Jednym z jego założeń ma być uzupełnienie linii kolejowych w miejscowościach powyżej 10 tys. mieszkańców, które ich nie mają. Bełchatów jest właśnie jednym z takich miast. Mimo iż nie zapadły jeszcze żadne konkretne ustalenia dotyczące rządowego programu, prezydent Mariola Czechowska informuje, że podjęła już działania w tym temacie. Warto zauważyć, że Czechowska w poprzednich wyborach wygrała jako kandydatka Prawa i Sprawiedliwości, a w 2018 wystartowała z własnego komitetu wyborczego, konkurując z kandydatem PiS, mimo że nadal należała do tej partii.
Na razie nic nie wiadomoPrezydent miasta informuje, że wystąpiła do premiera, Ministra Infrastruktury oraz Marszałka Województwa Łódzkiego z pytaniem o możliwości modernizacji oraz wydłużenia linii kolejowej nr 24. Wspomniana linia (Piotrków Trybunalski - Zarzecze) wybudowana została w 1977 roku i w założeniach miała być elementem magistralnej trasy Warszawa - Wrocław, z różnych jednak przyczyn inwestycja ta nie została w pełni zrealizowana. - Modernizacja i wydłużenie linii w kierunku zachodnim pozwoli na większe otwarcie Bełchatowa i całego naszego regionu na ruch kolejowy, a w konsekwencji ściągnięcie do naszego miasta nowych inwestorów i turystów. Zapewni ona także większy komfort mieszkańcom, którzy aby podróżować koleją zmuszeni są dojeżdżać do dworca w Piotrkowie Trybunalskim czy Łodzi – podkreśla prezydent Czechowska.
Kilka dni temu Ministerstwo Infrastruktury poinformowało magistrat, że obecnie opracowane zostały dwa projekty obejmujące trasę Piotrków Trybunalski – Bełchatów – Wieluń. Budowa wspomnianej linii jest także wyszczególniona na liście warunkowej w Kontrakcie Terytorialnym dla Województwa Łódzkiego. Jednocześnie w Planie Zagospodarowania Przestrzennego Województwa Łódzkiego wskazano tę inwestycję jako ważną dla wzmocnienia systemu powiązań międzyregionalnych i regionalnych. Obecnie resort infrastruktury prowadzi analizę planów rozbudowy linii kolejowych. Ostateczna lista przyszłych projektów będzie zależeć od nowej perspektywy finansowej oraz dostępnego budżetu. Na ten moment nie są jednak znane zasady korzystania z dotacji unijnych ani potencjalna wysokość dofinansowania.
- Jeżeli mówimy o rozwoju gospodarczym regionu to jestem przekonana, że nasze wspólne działania w ramach Obszaru Funkcjonalnego pozwolą lobbować za większymi przedsięwzięciami, ważnymi dla mieszkańców naszych miast i gmin. Chodzi głównie o pozyskiwanie funduszy na budowę nowych dróg czy modernizację kolei – mówi prezydent Mariola Czechowska w komunikacie.
Jaka przyszłość linii 24?
Magistrat przypomina, że w 2014 roku 25 samorządów podpisało porozumienie o współpracy w ramach Obszaru Funkcjonalnego Zagłębia Górniczo-Energetycznego Bełchatów-Szczerców-Złoczew, wśród nich m.in. Bełchatów (miasto oraz powiat), Złoczew, Kleszczów, Szczerców, Konopnica, Rząśnia i Osjaków. Ich główną intencją od samego początku jest dbałość i odpowiedzialność za dalszy rozwój regionu dzięki efektywniejszemu wykorzystywaniu funduszy unijnych – głównie na inwestycje związane z komunikacją i bezpieczeństwem mieszkańców.
O przyszłości linii kolejowej nr 24 Piotrków Trybunalski – Bełchatów – Zarzecze
pisaliśmy kilkukrotnie na łamach "Rynku Kolejowego". Inicjatywę modernizacji i przedłużenia linii w kierunku Wielunia
popiera urząd marszałkowski. Ruch na mającej obecnie marginalne znaczenie linii
mógłby znacząco wzrosnąć, jeśli wydobycie węgla brunatnego rozpoczęto by w sąsiadującym z Bełchatowem Złoczewie. Kilka lat temu PKP Polskie Linie Kolejowe chciały całkowicie zawiesić ruch towarowy na tej trasie i wyłączyć ją z eksploatacji.