Partnerzy serwisu:
Infrastruktura

Beim: Inwestycje kolejowe powinny służyć osiągnięciu konkretnego celu

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

Strunbet
Multiconsult Polska
Aste
Transcomfort
CLIP Group
Euroterminal Sławków
Torhamer
Sultof

Data publikacji:
24-07-2020
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

INFRASTRUKTURA
Beim: Inwestycje kolejowe powinny służyć osiągnięciu konkretnego celu
fot. Kasper FiszerModernizacja linii CMK
O braku umiejętności zarządzania koleją, o inwestycjach, które nie są planowane z uwzględnieniem jasnego celu ich prowadzenia i o wpływie europejskich nurtów proekologicznych na polską politykę transportową mówił podczas debaty „Tiry na tory – towary na kolej?” dr Michał Beim.

– Deklaracje o tym, że dobrze byłoby przenieść „tiry na tory”, padały z ust praktycznie wszystkich ministrów transportu – mówił podczas debaty „Tiry na tory – towary na kolej?” dr Michał Beim, adiunkt na Uniwersytecie Przyrodniczym w Poznaniu i ekspert Instytutu Sobieskiego. Zwrócił on jednak uwagę, że wola polityczna nie wystarczy do znacznego zwiększenia udziału kolei w przewozach towarowych czy pasażerskich. W jego opinii częściowo wynika to z braku umiejętnego zarządzania.

Zbyt mało uwagi poświęca się efektom inwestycji

– Kolej „przejada” środki unijne, powstaje pewien produkt w postaci zmodernizowanych linii kolejowych, ale zasadniczym problemem jest to, że nie mierzy się efektów tych inwestycji twardymi wskaźnikami – argumentował. Podawał przy tym przykład modernizacji trasy z Poznania do Warszawy. – Jeśli wydajemy na to ileś miliardów zł, powinno być założenie, ile dodatkowych pociągów pasażerskich i towarowych będzie z tej linii przez trzy, cztery lata po planowanym czy realnym terminie oddania jej do użytku korzystać – stwierdził.

Ocenił on jednocześnie, że filozofia stojąca za inwestycjami kolejowymi w Polsce jest zupełnie odmienna. Opiera się ona z jego punktu widzenia na próbie zagospodarowania środków unijnych i pokazania, że realizuje się prace w ramach korytarzy TEN-T. – Nie ma zaś myślenia o tym, co chcemy uzyskać: czy chcemy zlikwidować jakieś obszary wykluczenia transportowego, czy chcemy zwiększyć liczbę pociągów albo zwiększyć przepustowość itp. – mówił.

Unijny Green deal odwróci polskie myślenie o kolei?

Zaznaczył przy tym, że w tym kontekście rozwój sieci drogowej jest dużo łatwiejszy. Przypomniał, że przed turniejem Euro 2012 padła deklaracja polityczna, że w pierwszej kolejności administracja centralna będzie dążyć do połączenia drogami ekspresowymi i autostradami miasta, w których organizowane będą mecze, a następnie budowane będą odcinki pomiędzy sąsiednimi miastami wojewódzkimi. – To jest realizowane – podkreślił Michał Beim.

Wśród europejskich trendów, które mogą odwrócić myślenie polskich polityków o kolei, w pierwszej kolejności wymienił on tzw. Green deal, a więc unijną politykę klimatyczną. – Na świecie cały czas rośnie też zainteresowanie produktami, które mają jak najmniejszy ślad węglowy. „Zielony produkt” jest hasłem reklamowym i najwięksi gracze na rynku już zaczynają to uwzględniać. Przykładowo od kilkunastu dni naczepy Amazona ładowane są na transalpejskie pociągi intermodalne – wskazywał.
Partnerzy działu

Strunbet
Multiconsult Polska
Aste
Transcomfort
CLIP Group
Euroterminal Sławków
Torhamer
Sultof

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

Jest umowa na projekt linii do Bełchatowa z Kolej Plus

Pasażer

Trzy dodatkowe tory na stacji Małaszewicze gotowe

Infrastruktura

Trzy dodatkowe tory na stacji Małaszewicze gotowe

inf. pras PKP PLK 25 lipca 2023

Zobacz również:

Beim: Będę bronił mojego dobrego imienia

Prawo i polityka

Beim: Będę bronił mojego dobrego imienia

Jakub Madrjas 03 marca 2017

Pozostałe z wątku:

Jest umowa na projekt linii do Bełchatowa z Kolej Plus

Pasażer

Trzy dodatkowe tory na stacji Małaszewicze gotowe

Infrastruktura

Trzy dodatkowe tory na stacji Małaszewicze gotowe

inf. pras PKP PLK 25 lipca 2023

Zobacz również:

Beim: Będę bronił mojego dobrego imienia

Prawo i polityka

Beim: Będę bronił mojego dobrego imienia

Jakub Madrjas 03 marca 2017

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5