Wygląda na to, że czeski prywatny przewoźnik RegioJet chce spowodować rewolucję na polskich torach. Do UTK wpłynął kolejny wniosek – o dostęp do trasy z Warszawy przez Katowice do Wrocławia. Czesi chcą uruchamiać pociągi co dwie godziny. Przewoźnik chce też jeździć do Wiednia.
Nie przebrzmiały jeszcze echa wniosku RegioJet w sprawie
uruchomienia pasażerskiego połączenia komercyjnego na trasie Kraków – Warszawa – Gdynia, a tymczasem do Urzędu Transportu Kolejowego dotarł kolejny. Tym razem chodzi o trasę z Warszawy do Wrocławia – a więc kolejną, na której jeździ Pendolino. Różnica jest taka, że czeski prywatny przewoźnik chciałby kursować przez Katowice.
Dziewięć par połączeń
Według złożonego do UTK wniosku, założenia są podobne, jak w przypadku połączeń Kraków – Gdynia: pociągi zestawione z lokomotywy Siemens Vectron lub Bombardier Traxx oraz 6-10 wagonów pasażerskich z miejscami do siedzenia, start połączeń w w grudniu przyszłego roku i maksymalny okres ważności pozwolenia (5 lat). Pociągi miałyby jeździć przez cały rok, dziewięć razy dziennie (od 4 rano do 20 wieczorem) równo co dwie godziny.
RegioJet planuje zatrzymać się na następujących stacjach: Wrocław Główny, Brzeg, Opole Główne, Strzelce Opolskie, Gliwice, Zabrze, Chorzów Batory, Katowice, Sosnowiec Główny, Dąbrowa Górnicza, Zawiercie, Warszawa Zachodnia, Warszawa Centralna, Warszawa Wschodnia. Podróż z Katowic do Wrocławia trwałaby dwie godziny i 9 minut, a do Warszawy Centralnej – w 2 godziny i 35 minut. Przejazd całą trasą trwałby poniżej pięciu godzin.
Jak pisaliśmy, w UTK wciąż rozpatrywany jest złożony
w kwietniu ubiegłego roku wniosek RegioJet o otwarty dostęp do linii kolejowej z Krakowa do Warszawy. Czeski przewoźnik planuje uruchomienie sezonowych pociągów z
Warszawy do Włoch oraz z Warszawy do
Holandii i Belgii; najbliżej jest uruchomienia
pociągu z Pragi do Przemyśla. Do jego obsługi Regiojet
poszukuje już stewardów i stewardess a także prowadzących lokomotywy.
Jaka jest konkurencja na trasie Wrocław – Warszawa?
Obecnie oferta PKP Intercity na trasie Warszawa – Wrocław daleka jest od ideału. Autem, wykorzystując autostradę A2 i ekspresową drogę S8, można spokojnie przejechać ten odcinek w czasie poniżej 4 godzin. Tymczasem tylko dwa pociągi dziennie: IC Panorama (3 godziny i 50 minut) i jedna para Pendolino (3 godziny i 46 minut) mogą konkurować czasem przejazdu z autem. Czas przejazdu pozostałych pociągów IC wacha się od 4 godzin i 27 minut do 5 godzin i 29 minut. To krok w tył, bowiem w zeszłym roku większość pociągów między miastami kursowała szybciej.
Oferta PKP Intercity nie jest zbyt duża, bowiem Wrocław i Warszawę łączy tylko 9 par bezpośrednich pociągów. Ponadto wszystkie pociągi kursujące z Wrocławia do Warszawy przez Opole, muszą przejeżdżać przez towarową część stacji Wrocław Brochów, gdzie infrastruktura wymaga jazdy z niską prędkością, pomimo tego, że właściwe prace modernizacyjne na stacji nie rozpoczęły się (od tygodni oczekujemy od PLK odpowiedzi, dlaczego tak się dzieje). Z tego powodu do Warszawy jedzie się od ośmiu do kilkunastu minut dłużej.
Wniosek o trasę Warszawa – Wiedeń
To nie wszystko. Do Urzędu Transportu Kolejowego wpłynął też wniosek RegioJet w sprawie uruchomienia pasażerskiego połączenia komercyjnego na trasie Warszawa Wschodnia – Wiedeń Hbf. Przewoźnik zadeklarował chęć wykonywania nowej usługi od 11 grudnia 2022 r. do 11 grudnia 2027 r. Przewoźnik planuje realizować codziennie jeden kurs w obie strony przez cały roczny rozkład jazdy. Założenia dotyczące taboru są takie same, jak dla pozostałych wniosków.
Pociąg miałby odjeżdżać z Warszawy Wschodniej o 10:00, a w Wiedniu meldować się o 17:16. Po drodze miałby następujące zatrzymania: Zawiercie, Sosnowiec Główny, Katowice, Tychy, Rybnik, Ostrava hl.n. (o 14:20), Ostrava-Svinov, Hranice na Moravě, Přerov, Otrokovice, Staré Město u Uherského Hradiště, Hodonín oraz Břeclav. Skład w przeciwnym kierunku ruszałby o 10:40.
Obecnie pociągi międzynarodowe ruszają z Warszawy do Wiednia o 6:35, 14:39 oraz 19:00.