Ponad 50 wniosków złożono w pierwszym etapie programu „Poprawa bezpieczeństwa na skrzyżowaniach kolejowo-drogowych, w tym ich przebudowa na skrzyżowania dwupoziomowe”. PKP PLK zamierzają wybrać spomiędzy nich inwestycje do zrealizowania i zawrzeć porozumienia w tej sprawie do końca roku.
5 lutego zakończył się nabór wniosków do pierwszego etapu projektu, którego celem jest poprawa bezpieczeństwa poprzez likwidację przejazdów kolejowo-drogowych i zastąpienie ich skrzyżowaniami bezkolizyjnymi na terenie całej Polski. Wspólnie z jednostkami samorządu terytorialnego oraz zarządcami dróg zarządca infrastruktury prowadzi działania, które zwiększają bezpieczeństwo w ruchu kolejowym i drogowym, a także poprawiają system komunikacji. Projekt ma także szczególne znaczenie w kontekście zdarzeń, do których dochodzi na przejazdach kolejowo-drogowych. Jego realizacja wpłynie na zmniejszenie liczby wypadków i incydentów drogowych, spowodowanych w 99% przez nieostrożnych kierowców, którzy łamią przepisy ruchu drogowego.
- Zakończenie naboru do pierwszego etapu projektu to ważny krok w kierunku poprawy bezpieczeństwa na skrzyżowaniach kolejowo-drogowych. Wdrażając te rozwiązania, chronimy życie i zdrowie uczestników ruchu oraz zwiększamy niezawodność i punktualność ruchu pociągów. Cieszymy się z dużego zainteresowania projektem i liczymy na dalszą współpracę z jednostkami samorządu terytorialnego i zarządcami dróg – mówi członek zarządu i dyrektor ds. strategii i rozwoju w PKP PLK Maciej Kaczorek.
Kwota przeznaczona na cały projekt to 861 mln zł. Zadanie zostało podzielone na dwa etapy. W ramach pierwszego etapu złożono ponad 50 wniosków, które zostaną poddane weryfikacji. Zadania do realizacji będą wybierane w formie konkursowej, a ocena zgłoszeń będzie oparta na analizie wielokryterialnej. W przypadku wystąpienia braków w dokumentacji wnioskodawcy zostaną wezwani do ich uzupełnienia. Ogłoszenie wyników pierwszego etapu i zawieranie porozumień z zakwalifikowanymi wnioskodawcami jest planowane na koniec 2025 r.
Jeszcze w tym roku, 5 sierpnia, rozpocznie się drugi etap projektu. Będzie on trwać do 5 lutego 2026 r. Wówczas zainteresowane podmioty będą mogły zgłaszać kolejne zadania do współfinansowania.
Projekt jest skierowany do jednostek samorządu terytorialnego i zarządców dróg zainteresowanych współfinansowaniem budowy skrzyżowań wielopoziomowych oraz poprawą przepustowości i bezpieczeństwa na zarządzanych drogach. Jego realizacja wpłynie także na zmniejszenie liczby zdarzeń na przejazdach kolejowo-drogowych, poprawę płynności i przepustowości ruchu kolejowego. Dotyczy to również likwidacji „wąskich gardeł”, do których należą przejazdy kolejowo-drogowe, które w godzinach szczytu, przy dużym natężeniu ruchu (zarówno kolejowego, jak i drogowego), generują utrudnienia.
Szczegółowe informacje dotyczące udziału w projekcie znajdują się
na stronie PKP Polskich Linii Kolejowych SA.