Kilka dni temu Przewozy Regionalne ogłosiły przetarg na modernizację 10 wagonów typu 111A. Wyremontowane wagony trafią najprawdopodobniej do powstającego zakładu taboru w Lesznie i obsłużą nowe pociągi kategorii RegioEkspres.
Do modernizacji zostanie skierowanych 10 wagonów przedziałowych drugiej klasy. Będą one przebudowane na trzy wagony jednoprzestrzenne z miejscami klasy pierwszej i drugiej oraz siedem wagonów bezprzedziałowych klasy drugiej, w tym trzy przystosowane do przewozu osób na wózkach inwalidzkich i rowerów. Pojazdy zostaną zmodernizowane w taki sam sposób, jak szeŚć wagonów, które od prawie dwóch lat obsługują pociągi RegioEkspres ze Szczecina i Poznania do Warszawy i Lublina. – Unifikacja taboru ułatwia jego utrzymanie. Parametry techniczne będą takie, jak w poprzednio zmodernizowanych wagonów. Zastosowana w nich konstrukcja sprawdziła się – powiedział nam Michał Stilger z biura prasowego PR.
Złożone w przetargu oferty zostaną otwarte 8 lutego. Wykonawca będzie zobowiązany do wykonania remontu w ciągu pół roku od podpisania umowy, więc wagony powinny wyruszyć na trasy jeszcze w trakcie obowiązywania obecnego rozkładu jazdy. – Zmodernizowany tabor będzie prawdopodobnie stacjonować w Lesznie, gdzie powstaje nasze nowe zaplecze techniczne – usłyszeliŚmy w PR. – Mamy już wstępne plany, gdzie skierować nowe składy. Rozważamy zestawić ze zmodernizowanych wagonów pociągi: "Skrzyczne" (Bielsko-Biała – Katowice – Warszawa), "Piast" (Wrocław – Katowice – Warszawa) i "Matejko" (Kraków – Warszawa) – mówi Stilger. – Pociągi te dołączyłby do grona RegioEkspresów – dodaje.
JeŚli plany przewoźnika nie zmienią się, znacznie poprawi się standard pociągów samorządowego przewoźnika kursujących po Centralnej Magistrali Kolejowej. Wysłużone wagony przedziałowe zostaną bowiem zastąpione nowoczesnymi składami z klimatyzacją, gniazdkiem elektrycznym dostępnym dla każdego pasażera i bezprzewodowym internetem. W wybranych wagonach zostaną zamontowane także automaty do sprzedaży napojów i drobnych przekąsek.
W nowych RegioEkspresach możliwa byłaby także rezerwacja miejsca siedzącego. W pociągach, które kursują pod szyldem Re dziŚ, jest to rozwiązanie szczególnie popularne wŚród pasażerów 1. klasy. – Na przykład w pociągu Re "Mewa" w grudniu 2011 roku sprzedaliŚmy miejscówki na ok. połowę miejsc w „jedynkach” – mówi Stilger. – Zarezerwowane było także co piąte dostępne miejsce klasy drugiej. Miejscówki największą popularnoŚcią cieszą się w okresie szczytów przewozów, czyli w piątki, niedziele oraz w okresie Świąt i długich weekendów – zaznacza.
Kategoria pociągów RegioEkspres pojawiła się w rozkładach jazdy 1 czerwca 2010 roku. Obejmuje ona dalekobieżne pociągi Przewozów Regionalnych o wyższym niż pozostałe standardzie. Obecnie składy tej kategorii kursują na trasach z Poznania do Lublina, ze Szczecina do Warszawy i z Wrocławia do Drezna.