Samorząd województwa świętokrzyskiego zapowiada rozszerzenie oferty połączeń na trasie Kielce – Włoszczowa Płn. Przekonuje także, że finansowana z RPO budowa nowej łącznicy nr 582 przyczyniła się do poprawy sytuacji pasażerów. O przydatności tej inwestycji świadczyć mają osiągane wyniki frekwencji.
W 2022 r. z kilkuletnim opóźnieniem zakończona
została budowa nowej łącznicy kolejowej nr 582 Czarnca – Włoszczowa Północ. Odcinek, który umożliwia zjazd z kierunku Kielc na Centralną Magistralę Kolejową, jest jednak obsługiwany wyłącznie przez uruchomione w czerwcu 2023 r
. pociągi regionalne z Kielc do Włoszczowy i Częstochowy, a nie przez składy dalekobieżne. W najbliższych latach sytuacja ta nie ulegnie zmianie, bo Ministerstwo Infrastruktury
nie planuje finansować połączeń PKP Intercity, które wykorzystywałyby tę trasę, przed rokiem 2030.
UMWŚ: Korzyści dla pasażerów są wyraźne
Mimo to samorząd wojewódzki, który dotował budowę środkami Regionalnego Programu Operacyjnego, przekonuje o dużym znaczeniu nowego odcinka w obsłudze podróżnych. – Łącznica nr 582 zwana także łącznicą Czarnca – Włoszczowa Północ przyniosła wiele korzyści dla podróżujących z i do naszego województwa. Mocnymi stronami zrealizowanego projektu są m.in. sprawniejsze przewozy pasażerskie i towarowe na terenie regionu i modernizacja przystanku w Czarncy, która ułatwia podróże w kierunku Kielc i Częstochowy,. Co jednak najważniejsze, pasażerowie jadący z Kielc mogą teraz bezpośrednio dojechać do stacji Włoszczowa Płn., co skraca czas podróży np. do Łodzi, Warszawy czy Gdańska – ocenia Biuro Prasowe Urzędu Marszałkowskiego Województwa Świętokrzyskiego.
Zainteresowanie nową ofertą ma przy tym stopniowo rosnąć. Samorząd przedstawił nam statystyki przewozowe za pierwszych pięć miesięcy 2024 r., z których wynika, że liczba korzystających z pociągów regionalnych na stacji Włoszczowa Płn. stopniowo się zwiększa, a skala wzrostu jest relatywnie duża. W styczniu z kursów Regio wysiadło tam 2654 osób, a do pociągów regionalnych wsiadło 2479 pasażerów. Przekłada się to na łączną wymianę pasażerską na poziomie średnio ok. 195 osób dziennie.
W kolejnych miesiącach utrzymywała się tendencja większej liczby wysiadających niż wsiadających. I tak w lutym wskaźniki wyniosły odpowiednio 2986 i 2676, w marcu – 3188 i 2768, w kwietniu – 3485 i 3024, a w maju – 3574 i 3244 osób. Łączna wymiana w ostatnim z wymienionych miesięcy osiągnęła więc średni poziom ok. 220 pasażerów na dobę, co oznacza kilkunastoprocentowy wzrost w porównaniu do danych ze stycznia.
Za popularnością mają iść zmiany w ofercie
Zainteresowanie pasażerów skłania województwo do korzystnych dla podróżnych zmian w grafiku połączeń. – Planujemy w rozkładzie jazdy pociągów edycji 2024/2025 wzbogacenie oferty o dodatkową parę pociągów – zapowiadają bowiem służby prasowe marszałka. Powinna ona być realizowana od połowy grudnia tego roku.