Łódzka Kolej Aglomeracyjna zwracała ostatnio uwagę na pilną potrzebę poprawy przepustowości na trasie z Łodzi do Kutna. Problematyczny jest zwłaszcza niezmodernizowany odcinek Łęczyca – Kutno, gdzie dodatkowym ograniczeniem jest brak zlikwidowanej mijanki Gawrony. Jeśli prace nie zostaną podjęte, konstrukcja rozkładu jazdy może stać się jeszcze trudniejsza z uwagi na plany PKP Intercity.
W ostatnim czasie Ministerstwo Infrastruktury
zapowiedziało analizy możliwości przeprowadzenia modernizacji linii kolejowej nr 16 Łódź – Kutno pomiędzy Łęczycą a Kutnem. Fragment ten nie był w ostatnich latach modernizowany i cechuje się stosunkowo niską dopuszczalną prędkością maksymalną wynoszącą 70 km/godz. Wpływa to na przepustowość trasy, zwłaszcza że ma ona charakter jednotorowy z mijankami. Ostateczne decyzje w tej sprawie jednak nie zapadły.
Przepustowość linii jest mocno ograniczona
Do sprawy odniosła się
Łódzka Kolej aglomeracyjna, która zwraca uwagę na konieczność pilnego podjęcia prac. Przewoźnik wskazuje także, że przepustowość jest ograniczona dodatkowo w związku z likwidacją mijanki Gawrony, jaka nastąpiła ok. trzydzieści lat temu. W efekcie pomiędzy Łęczycą a Kutnem mogą przejechać jedynie trzy pociągi w ciągu godziny, licząc w obu kierunkach łącznie. W związku z tym, że podczas konstrukcji rozkładu jazdy priorytetowo traktowane są połączenia dalekobieżne PKP Intercity, grafik kursów ŁKA odbiega od oczekiwań wojewódzkiego operatora.
Tymczasem z punktu widzenia pasażera pociągów regionalnych sytuacja może stać się wkrótce jeszcze trudniejsza. Rozwój swojej oferty planuje bowiem narodowy przewoźnik. – Zgodnie z aktualnie obowiązującym planem transportowym w perspektywie najbliższych czterech do sześciu lat planowane jest uruchomienie minimum dwunastu par połączeń na linii nr 16 pomiędzy Kutnem a Zgierzem – mówi Marta Ziemska z Zespołu Prasowego PKP Intercity. Oznacza to zamiar ujęcia w rozkładzie jazdy przynajmniej czterech dodatkowych par kursów.
Znacznie więcej pociągów na północ z Dworca Fabrycznego
Oczywiście to dobra informacja dla podróżujących głównie pociągami dalekobieżnymi, bo aglomeracja łódzka ma uzyskać przynajmniej kilka nowych kursów na północ i zachód kraju. Linia nr 16 jest bowiem wykorzystywana zarówno przez pociągi jadące w kierunku Trójmiasta, jak i przez te kierowane do Poznania i Szczecina. Ofertę uzupełnia pociąg IC „Chemik” do Płocka.
Znaczące udogodnienie dla pasażerów PKP Intercity ma przynieść przy tym otwarcie łódzkiego tunelu średnicowego. – Znacząco usprawniona zostanie obsługa miasta połączeniami dalekobieżnymi. Wszystkie pociągi naszej spółki zostaną skierowane przez stacje Łódź-Widzew i Łódź Fabryczna oraz w większości przez Łódź Kaliską – zapowiada nasza rozmówczyni. Należy spodziewać się, że kursy w kierunku Kutna pojadą z Łodzi Fabrycznej do Żabieńca z pominięciem Łodzi Kaliskiej.