Dziś we Włodawie podpisane zostało „Porozumienie w sprawie współpracy w zakresie realizacji projektu rewitalizacji połączenia Chełm – Włodawa wraz z poprawą dostępności transportu kolejowego w m. Włodawa”.
Jak poinformował Urząd Miasta Włodawy, porozumienie zostało podpisane przez burmistrza Włodawy z pozostałymi samorządami: marszałkiem województwa, starostami włodawskim i chełmskim, prezydentem Chełma i wójtami gmin Włodawa, Wola Uhruska, Ruda Huta i Chełm. Obejmuje ono współpracę w sprawie modernizacji linii kolejowej nr 81 Chełm – Włodawa z przedłużeniem linii kolejowej do miasta Włodawy.
O możliwości rewitalizacji linii kolejowej nr 81 Chełm – Włodawa
informowaliśmy wielokrotnie. Trasa o długości ok. 45 km przecina tereny gmin: Chełm (14,6 tys. mieszkańców), Ruda Huta (4,6 tys.), Wola Uhruska (3,8 tys.) i Włodawa (6 tys). Obecnie na trasie znajduje się 10 przystanków osobowych. Nie licząc Chełma, największe obsługiwane miejscowości to Ruda Huta (ok. 1 tys. mieszkańców), Ochrówek (1 tys.), Uhrusk (0,5 tys.) i Wola Uhruska (1,7 tys.). Ponadto na trasie znajdują się przystanki (Majdan Stuleński, Okuninka Białe, Sobibór, Stulno), będące dobrym „punktem wypadowym” na szlaki piesze i turystyczne, prowadzące w pobliskie lasy, jeziora i nad rzekę Bug. Stacja końcowa znajduje się ok. 4 km od centrum Włodawy – miasta powiatowego liczącego ok. 13,3 tys. mieszkańców.
Linia kolejowa jest czynna. Są tam realizowane przewozy towarowe oraz sezonowe połączenia pasażerskie. Od reaktywacji trasy pociągi Przewozów Regionalnych kursują przez kilkanaście letnich i jesiennych weekendów w roku. W soboty i niedziele uruchomione są dwie pary pociągów. Układ połączeń jest taki, aby na stacji Chełm były zapewnione dogodne przesiadki na pociągi w/z kierunku Lublina. Decyzja o uruchomieniu połączeń zwykle zapada na wiosnę, dlatego na próżno szukać połączeń w obowiązującym rocznym rozkładzie jazdy. Położona na terenach przygranicznych linia kolejowa znajduje się w niezadowalającym stanie technicznym. Świadczy o tym czas przejazdu między Chełmem a Włodawą, który w 2019 r. wynosił niespełna 80 minut. Więcej na ten temat
można przeczytać tutaj.
Modernizacja linii nr 81 została wymieniona w Programie Uzupełniania Lokalnej i Regionalnej Infrastruktury Kolejowej – Kolej+ z szacowanym kosztem 230 mln zł. W lutym tego roku samorząd województwa
nie był jednak w stanie udzielić konkretnych informacji na temat szans realizacji projektu.