Ministerstwo Infrastruktury przedstawiło plan modernizacji linii kolejowej nr 108 na trasie Sanok - Ustrzyki Dolne - Krościenko. Inwestycja może kosztować nawet pół miliarda złotych.
Dokładnie 3 marca 2022 roku doszło
do reaktywacji linii kolejowej nr 108 na odcinku łączącym bieszczadzkie, przygraniczne Krościenko z Sanokiem. Z początkiem marca 2023 roku Polregio we współpracy z SKPL
reaktywowało połączenia na trasie Sanok – Zagórz – Ustrzyki Dolne. Stan techniczny nie pozwala jednak ani na uruchamianie regularnych pociągów pasażerskich w relacjach międzynarodowych, ani na wykorzystanie trasy w ruchu towarowym.
W odpowiedzi na interpelację Bartosza Romowicza, wiceminister Piotr Malepszak poinformował, że łącznie koszty poniesione na utrzymanie odcinka linii w latach 2021 – 2023 wyniosły około 20,6 mln zł. Zakres prac był następujący:
- pojedyncza wymiana podkładów wraz z uzupełnieniem tłucznia i podbiciem toru na odcinku Ustrzyki Dolne - Krościenko (granica państwa), koszt około 7,1 mln zł;
- naprawa główna przejazdu kolejowo-drogowego kategorii A w km 143,702 (w miejscowości Ustjanowa), koszt około 0,7 mln zł;
- modernizacja przejazdu kolejowo-drogowego kategorii A w km 151,112 (za Ustrzykami Dolnymi), koszt około 2,3 mln zł;
- pojedyncza wymiana podkładów wraz z uzupełnieniem tłucznia i podbiciem toru na odcinku Ustrzyki Dolne - Krościenko (granica państwa), koszt około 2,4 mln zł;
- remont 18 szt. obiektów inżynieryjnych na odcinku Nowy Zagórz – Krościenko, koszt około 6,6 mln zł;
- pojedyncza wymiana podkładów wraz z uzupełnieniem tłucznia i podbiciem toru na odcinku Ustrzyki Dolne – Krościenko (granica państwa), koszt około 1,5 mln zł.
Były burmistrz pyta o linię 108Bartosz Romowicz (Trzecia Droga), wcześniej burmistrz Ustrzyk Dolnych spytał o linię 108 tuż po objęciu mandatu poselskiego; jak wynika z odpowiedzi na jego pytania, dla odcinka Sanok - Nowy Zagórz planowane są obecnie kompleksowe prace, w tym m.in. w zakresie torów oraz przebudowy stacji, w ramach szerszego zadania inwestycyjnego pn. „Rewitalizacja linii kolejowej nr 108 na odcinku Jasło – Nowy Zagórz wraz z budową łącznicy kolejowej Jedlicze - Szebnie”. Jak informuje MI, projekt ujęty jest w Krajowym Programie Kolejowym do 2030 roku (z perspektywą do roku 2032) jako zadanie finansowane z Funduszy Europejskich dla Polski Wschodniej na lata 2021 - 2027. Wartość szacunkowa ww. projektu wynosi około 1,6 miliarda złotych.
MI informuje, że prace przygotowawcze dla tej inwestycji są obecnie finalizowane w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego dla Województwa Podkarpackiego na lata 2014-2020 (ogłoszono już nawet
przetarg na łącznicę Jedlicze-Szebnie). Trwają przygotowania do ogłoszenia postępowania przetargowego na roboty, których realizacja planowana jest w latach 2024 - 2029. O kolejowym planie PLK dla Bieszczadów
pisaliśmy szerzej tutaj.
Na odcinek do granicy nie ma (jeszcze) pieniędzy
Ministerstwo informuje, że dalszy odcinek linii kolejowej nr 108 Nowy Zagórz – Krościenko ujęty jest w dokumencie wskazującym cele i kierunki rozwoju sieci kolejowej w ramach prognozowanych dostępnych źródeł jej finansowania, opracowanym przez spółkę PKP PLK S.A. pn. „
PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. – zamierzenia inwestycyjne na lata 2021 – 2030 z perspektywą do 2040 roku”, jako projekt regionalny.
- Jednakże dla tego odcinka nie są obecnie zabezpieczone środki finansowe, które pozwoliłyby na jego realizację - przyznaje MI dodając, że zgodnie z szacunkami spółki PKP PLK koszt prac odtworzeniowych dla linii kolejowej nr 108 na odcinku Nowy Zagórz – Krościenko (granica państwa), w zależności od zakresu prac oraz docelowych parametrów linii, może wynieść 250-500 mln złotych.
Warto przypomnieć, że niedawno
prywatny przewoźnik SKPL otrzymał zgodę UTK na uruchomienie połączenia komercyjnego Sanok – Chyrów przez Krościenko. Obecny stan techniczny linii kolejowej nr 108 Stróże – Krościenko na odcinku Uherce – Ustrzyki Dolne – Krościenko pozwala na realizację transportu szynobusami z prędkością w przedziale 20 – 50 km/h oraz naciskiem osi na tor nieprzekraczającym 140 kN.