Partnerzy serwisu:
Infrastruktura

Będzie remont linii 108 od Sanoka do granicy? Podano kwotę

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

Strunbet
Multiconsult Polska
Aste
Transcomfort
CLIP Group
Euroterminal Sławków
Torhamer
Sultof

Data publikacji:
25-01-2024
Ostatnia modyfikacja:
24-01-2024
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

INFRASTRUKTURA
Będzie remont linii 108 od Sanoka do granicy? Podano kwotę
fot. SKPL
Ministerstwo Infrastruktury przedstawiło plan modernizacji linii kolejowej nr 108 na trasie Sanok - Ustrzyki Dolne - Krościenko. Inwestycja może kosztować nawet pół miliarda złotych.

Dokładnie 3 marca 2022 roku doszło do reaktywacji linii kolejowej nr 108 na odcinku łączącym bieszczadzkie, przygraniczne Krościenko z Sanokiem. Z początkiem marca 2023 roku Polregio we współpracy z SKPL reaktywowało połączenia na trasie Sanok – Zagórz – Ustrzyki Dolne. Stan techniczny nie pozwala jednak ani na uruchamianie regularnych pociągów pasażerskich w relacjach międzynarodowych, ani na wykorzystanie trasy w ruchu towarowym.

W odpowiedzi na interpelację Bartosza Romowicza, wiceminister Piotr Malepszak poinformował, że łącznie koszty poniesione na utrzymanie odcinka linii w latach 2021 – 2023 wyniosły około 20,6 mln zł. Zakres prac był następujący: 
  • pojedyncza wymiana podkładów wraz z uzupełnieniem tłucznia i podbiciem toru na odcinku Ustrzyki Dolne - Krościenko (granica państwa), koszt około 7,1 mln zł;
  • naprawa główna przejazdu kolejowo-drogowego kategorii A w km 143,702 (w miejscowości Ustjanowa), koszt około 0,7 mln zł;
  • modernizacja przejazdu kolejowo-drogowego kategorii A w km 151,112 (za Ustrzykami Dolnymi), koszt około 2,3 mln zł;
  • pojedyncza wymiana podkładów wraz z uzupełnieniem tłucznia i podbiciem toru na odcinku Ustrzyki Dolne - Krościenko (granica państwa), koszt około 2,4 mln zł;
  • remont 18 szt. obiektów inżynieryjnych na odcinku Nowy Zagórz – Krościenko, koszt około 6,6 mln zł;
  • pojedyncza wymiana podkładów wraz z uzupełnieniem tłucznia i podbiciem toru na odcinku Ustrzyki Dolne – Krościenko (granica państwa), koszt około 1,5 mln zł.

Były burmistrz pyta o linię 108

Bartosz Romowicz (Trzecia Droga), wcześniej burmistrz Ustrzyk Dolnych spytał o linię 108 tuż po objęciu mandatu poselskiego; jak wynika z odpowiedzi na jego pytania, dla odcinka Sanok - Nowy Zagórz planowane są obecnie kompleksowe prace, w tym m.in. w zakresie torów oraz przebudowy stacji, w ramach szerszego zadania inwestycyjnego pn. „Rewitalizacja linii kolejowej nr 108 na odcinku Jasło – Nowy Zagórz wraz z budową łącznicy kolejowej Jedlicze - Szebnie”. Jak informuje MI, projekt ujęty jest w Krajowym Programie Kolejowym do 2030 roku (z perspektywą do roku 2032) jako zadanie finansowane z Funduszy Europejskich dla Polski Wschodniej na lata 2021 - 2027. Wartość szacunkowa ww. projektu wynosi około 1,6 miliarda złotych.

MI informuje, że prace przygotowawcze dla tej inwestycji są obecnie finalizowane w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego dla Województwa Podkarpackiego na lata 2014-2020 (ogłoszono już nawet przetarg na łącznicę Jedlicze-Szebnie). Trwają przygotowania do ogłoszenia postępowania przetargowego na roboty, których realizacja planowana jest w latach 2024 - 2029. O kolejowym planie PLK dla Bieszczadów pisaliśmy szerzej tutaj.

Na odcinek do granicy nie ma (jeszcze) pieniędzy

Ministerstwo informuje, że dalszy odcinek linii kolejowej nr 108 Nowy Zagórz – Krościenko ujęty jest w dokumencie wskazującym cele i kierunki rozwoju sieci kolejowej w ramach prognozowanych dostępnych źródeł jej finansowania, opracowanym przez spółkę PKP PLK S.A. pn. „PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. – zamierzenia inwestycyjne na lata 2021 – 2030 z perspektywą do 2040 roku”, jako projekt regionalny.

- Jednakże dla tego odcinka nie są obecnie zabezpieczone środki finansowe, które pozwoliłyby na jego realizację - przyznaje MI dodając, że zgodnie z szacunkami spółki PKP PLK koszt prac odtworzeniowych dla linii kolejowej nr 108 na odcinku Nowy Zagórz – Krościenko (granica państwa), w zależności od zakresu prac oraz docelowych parametrów linii, może wynieść 250-500 mln złotych.

Warto przypomnieć, że niedawno prywatny przewoźnik SKPL otrzymał zgodę UTK na uruchomienie połączenia komercyjnego Sanok – Chyrów przez Krościenko. Obecny stan techniczny linii kolejowej nr 108 Stróże – Krościenko na odcinku Uherce – Ustrzyki Dolne – Krościenko pozwala na realizację transportu szynobusami z prędkością w przedziale 20 – 50 km/h oraz naciskiem osi na tor nieprzekraczającym 140 kN. 
Partnerzy działu

Strunbet
Multiconsult Polska
Aste
Transcomfort
CLIP Group
Euroterminal Sławków
Torhamer
Sultof

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Zobacz również:

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5