PKP Polskie Linie Kolejowe ogłosiły przetarg na przebudowę stacji Jeleśnia i przystanku Bielsko-Biała Północ. Wartość zadania to prawie 2 mln złotych. Będzie ono realizowane ze środków budżetowych do końca listopada bieżącego roku.
Jak podaje inwestor, celem zadania jest przebudowa peronów w Jeleśni na linii nr 97 Żywiec – Sucha Beskidzka i w Bielsku-Białej Północ na linii nr 139 między Czechowicami-Dziedzicami a Bielskiem-Białą. Obiekty będą dostosowane do potrzeb osób o ograniczonych możliwościach poruszania się. Pojawią się nowe wiaty, ławki, gabloty i tablice informacyjne. Przewidziano wymianę oświetlenia.
Na przystanku w Jeleśni przygotowane zostaną dogodne dojścia – pochylnie, natomiast peron na przystanku Bielsko-Biała Północ będzie miał nową nawierzchnię i ścieżkę dla osób słabo widzących i niewidomych, prowadzącą do windy budowanej przez miasto Bielsko-Biała. Powstanie tu też nowa wiata poszerzona o przestrzeń dla osób o ograniczonej możliwości poruszania się. Jak podkreśla PKP PLK, ruch pociągów według rozkładu jazdy zostanie utrzymany podczas realizacji prac.
PLK poprawiają warunki obsługi także na innych przystankach. W sierpniu mają rozpocząć się prace na przystanku Pewel Mała, między stacjami Żywiec Sporysz i Jeleśnia. Odnowiony zostanie peron i zamontowana nowa wiata.
Linia nr 97 na odcinku Żywiec – Sucha Beskidzka nie jest w najlepszym stanie. Nie obejmują jej też
obecne prace modernizacyjne. O poprawę jej stanu od lat stara się Stowarzyszenie „Kolej Beskidzka”. Odnotowuje ono ogłoszenie przetargu na przebudowę infrastruktury kolejowej w Jeleśni. – W ramach zadania stacja w Jeleśni otrzyma zupełnie nowy peron. Obiekt zostanie odbudowany w obowiązujących standardach, a to oznacza, że będzie podniesiony do poziomu wagonów oraz dostosowany do potrzeb osób o ograniczonej możliwości poruszania. Peron otrzyma również nowoczesne ledowe oświetlenie – podsumowuje stowarzyszenie, które współpracowało z PKP PLK oraz Wójtem Gminy Jeleśnia przy tym projekcie.
A co ze wspomnianą rewitalizacją całego odcinka Żywiec–Sucha Beskidzka? Jak informuje stowarzyszenie, dzięki rozpoczętym w ubiegłym roku działaniom, o
których pisaliśmy tutaj, sejmiki województwa Małopolskiego i Śląskiego poparły uwzględnienie inwestycji „Rewitalizacja linii kolejowej nr 97 Sucha Beskidzka – granica województwa – Żywiec” jako kluczowej do realizacji w perspektywie finansowej 2021-2027 ze środków Unii Europejskiej w obu województwach.