Władze woj. podkarpackiego poinformowały, że ograniczenie oferty połączeń regionalnych to efekt zmniejszenia wpływów z „janosikowego”. Argumentacja ta wywołała złośliwe komentarze, ale wiele wskazuje, że samorządowcy… mają rację. Wielkość planowanej rządowej subwencji dla Woj. Podkarpackiego na 2015 r. jest bowiem aż o 70 mln zł mniejsza niż w 2014 r. Podobna sytuacja jest też w innych województwach. Czy nie tylko na Podkarpaciu może to wpłynąć na ograniczenie oferty regionalnych połączeń kolejowych?
Od 1 stycznia na Podkarpaciu nastąpi radykalne cięcie połączeń na większości linii kolejowych. Władze woj. podkarpackiego poinformowały media, że cięcia spowodowane są zmniejszonymi wpływami do budżetu województwa z tytułu tzw. janosikowego, czyli daniny, którą bogate samorządy są zmuszone odprowadzać do budżetu centralnego. Pozyskane w ten sposób pieniądze stanowią następnie część subwencji ogólnej, czyli pieniędzy przekazywanych przez budżet centralny do samorządów na realizację ich zadań ustawowych (tzw. zadań własnych). Takim zadaniem w przypadku samorządów wojewódzkich jest m.in. organizacja transportu kolejowego.
Wydaje się, że argumentacja władz woj. podkarpackiego jest jednak - wbrew pierwotnym opiniom - trafna. Porównując bowiem publikowane przez Ministerstwo Finansów informacje dotyczące wysokości subwencji ogólnej dla województw na 2014 i 2015 r. – w przypadku Podkarpacia nastąpi zmniejszenie wsparcia aż o 70 mln zł: z blisko 307 do blisko 237 mln zł. Zmniejszona ma być zresztą subwencja przyszłoroczna dla wszystkich województw: środki przeznaczone dla wszystkich marszałków w tym roku wynosiły 2,85 mld zł, a w przyszłym roku wyniosą 2,03 mld zł. Czy zmniejszona subwencja będzie oznaczała problemy ze znalezieniem pieniędzy na kolej także w innych regionach? Na razie trudno powiedzieć – czekamy na odpowiedzi od innych marszałków.
To tylko niewielki wycinek artykułu o problemach z finansowaniem przewozów kolejowych w regionach. Cały artykuł, w tym zestawienie porównawcze wysokości subwencji na 2014 i 2015 r., dostępny jest na portalu Transport Publiczny. Zapraszamy do lektury.