PKP PLK właśnie ogłosiły postępowanie przetargowe na budowę nowego przystanku Studniska, na linii kolejowej nr 274. Obiekt będzie jednokrawędziowy, długi na 100 metrów oraz wysoki na 55 centymetrów. Docelowo jednak będzie go można zarówno wydłużyć jak i podwyższyć.
Kolejny nowy przystanek kolejowy pojawi się na polskiej sieci kolejowej. PKP PLK ogłosiły bowiem właśnie postępowanie przetargowe dotyczące budowy zupełnie nowego przystanku Studniska, który będzie znajdował się w ciągu linii kolejowej nr 274. Zostanie on zlokalizowany na około 195 kilometrze linii 274, w gminie Sulików.
100-metrowy peron z możliwością wydłużenia
Obiekt będzie jednokrawędziowy, o długości 100 metrów, lecz wykonawca ma zachować rezerwę na wypadek konieczności wydłużenia peronu o kolejne 50 metrów. Co ciekawe, wysokość nowego peronu od główki szyny określono na 55 centymetrów, lecz ma on zostać wykonany w ten sposób, by w przyszłości można go było podnieść do wysokości 76 centymetrów bez konieczności rozbiórki ścianek peronowych. Jak zaznaczają PKP PLK, obecna wysokość (55 cm) jest spowodowana rodzajem taboru obsługującego ten odcinek linii 274 oraz stanowiskiem dolnośląskiego urzędu marszałkowskiego, odpowiadającego za uruchamianie połączeń regionalnych w województwie.
Docelowa wysokość peronu może się przydać po tym, gdy odcinek Lubań – Zgorzelec wreszcie zostanie zelektryfikowany, a na trasę będą mogły wjechać elektryczne zespoły trakcyjne kursujące w barwach Kolei Dolnośląskich. Jak na razie bowiem linia na tym fragmencie jest pozbawiona sieci trakcyjnej, co skutkuje koniecznością jej obsługi za pomocą jednostek spalinowych.
Krótka wymiana toru zamknie linię
Inwestycja obejmie budowę nowego peronu, wymianę toru (PLK zaznacza, że nawierzchnia torowa znajduje się w bardzo złym stanie), budowę oświetlenia peronowego czy też budowę dojścia do przystanku. Na peronie pojawią się wiaty, tablice informacyjne oraz elementy małej architektury. Wymiana krótkiego odcinka torów może jednak dziwić w obliczu planowanej, kompleksowej modernizacji, która powinna objąć swoim zakresem kompleksową wymianę torowiska na całym odcinku od Jeleniej Góry do Zgorzelca. Punktowa wymiana toru spowoduje też konieczność zawieszenia ruchu na jednotorowym odcinku.
Na projektowanie oraz budowę przystanku zarezerwowano 22 miesiące, a inwestycja będzie realizowana w ramach tzw. Programu przystankowego.
Linia 274 w oczekiwaniu na rewitalizację
Sama linia 274 na odcinku od Jeleniej Góry do Zgorzelca czeka na rewitalizację, a od Lubania do Zgorzelca także na elektryfikację. Pierwotnie to zadanie miało zostać zrealizowane w ramach kończącej się właśnie perspektywy unijnej ze środków RPO województwa dolnośląskiego,
lecz już kilka lat temu było pewne, że inwestycja przesunie się w czasie i trzeba ją będzie wykonać w ramach nowej puli unijnych funduszy. Bez tego trudno będzie myśleć o uatrakcyjnianiu podróży oraz oferty przewozowej pomiędzy Jelenią Górą a Lubaniem (obecnie w dni powszednie między oboma miastami kursuje 8 par pociągów w dobie).