Linia nr 146, stanowiąca połączenie z linii nr 1 pod Częstochową do Magistrali Węglowej, otrzyma nową sieć trakcyjną. Na linii trwa już wymiana torów, urządzeń sterowania ruchem oraz przebudowa przejazdów kolejowo-drogowych.
PKP Polskie Linie Kolejowe poinformowały, że podpisały kolejną umowę na przebudowę linii Wyczerpy – Chorzele Siemkowice. To zadanie uzupełniające do już
prowadzonych na tej trasie prac. Dzięki umowie, którą bez przetargu PKP PLK podpisała z dotychczasowym wykonawcą - firmą ZUE - za 35,5 miliona złotych wymieniona zostanie kompleksowo sieć trakcyjna na 47-kilometrowym odcinku.
Pierwsza umowa na rewitalizację linii kolejowej nr 146 Wyczerpy – Chorzew Siemkowice
została podpisana już w czerwcu 2017 r. Projekt za 200 mln zł jest realizowany w formule „projektuj i buduj”. Zakończenie planowane jest w 2020 r.
Celem projektu jest skrócenie czasu jazdy pociągów towarowych na odnowionej linii o około 16 minut m.in. dzięki podwyższeniu prędkości do 100 km/h oraz zwiększeniu przepustowości. Lepsze parametry linii przyczynią się do przewozu większej liczby ładunków i pozwolą lepiej wykorzystać tę trasę. Rewitalizacja linii będzie impulsem do rozwoju firm w regionie i wpłynie na wzrost efektywności i konkurencyjności transportu kolejowego. Prace zapewnią sprawny i bezpieczny przewóz towarów od Częstochowy do „węglówki”, czyli do linii łączącej Śląsk z portami w Gdańsku i w Gdyni.
Prace już trwająObecnie trwają prace związane z wymianą torów na jednotorowym odcinku Rząsawa – Brzeźnica (ok. 20 km). Zostały zakończone prace związane z wymianą jednego toru na odcinku Wyczerpy – Rząsawa oraz na 5 obiektach inżynieryjnych (przepusty). Objęta inwestycją linia jest dwutorowa na odcinku Wyczerpy – Rząsawa (ok. 4.km), natomiast na pozostałej części linii Rząsawa – Chorzew Siemkowice jest jednotorowa (ok. 43 km).
W ramach robót PLK wymieniają tory oraz urządzenia sterowania ruchem kolejowym na 47 km linii. Nowe rozjazdy, wyposażone w urządzenia elektrycznego ogrzewania, zapewnią sprawny przejazd pociągów zimą. Wyremontowane i przebudowane będą 44 obiekty inżynieryjne w tym: 4 wiadukty, 5 mostów i 35 przepustów. Modernizacja istniejących przejazdów kolejowo – drogowych oraz podwyższenie ich kategorii wpłynie na większy poziom bezpieczeństwa.