Samorządy podpisały z kopalnią Bogdanka i spółką Enei list intencyjny o współpracy w zakresie wykonania analiz i opracowań przedprojektowych dla nowej, 10-kilometrowej linii kolejowej z kopalni Bogdanka do Łęcznej. Nie wskazano na razie, kto miałby sfinansować realizację inwestycji.
Dwudziestotysięczna Łęczna nigdy nie miała kolei pasażerskiej (to trzecie co do wielkości takie miasto w Polsce, i
23. największe z tych, które kolei obecnie nie ma – wliczając połączenia zlikwidowane). Czy to się może zmienić? Tak deklaruje wiceminister inwestycji i rozwoju Artur Soboń, który brał udział w uroczystości podpisania listu intencyjnego pomiędzy samorządami i spółkami energetycznymi w sprawie budowy linii kolejowej do miasta.
– Niezmiernie cieszę się, że mogę być obecny na wydarzeniu tak ważnym dla rozwoju regionu. Uruchomienie nowego połączenia kolejowego przyczyni się do rewitalizacji siatki kolejowej w województwie i stanowić będzie przyczynek do dalszych inwestycji, m.in. przyszłościowego połączenia z Lublinem i Centralnym Portem Komunikacyjnym – powiedział Artur Soboń cytowany w komunikacie giełdowej spółki Lubelski Węgiel Bogdanka. Według
wpisu ministra na twitterze, to pierwszy krok w realizacji inwestycji w budowę największego na świecie bloku energetycznego z zasilaniem ze zgazowania węgla kamiennego (IGCC).
Dla pracowników kopalni i nowej elektrowniList intencyjny podpisali burmistrz Gminy Łęczna, wicestarosta łęczyński, prezes Lubelskiego Węgla Bogdanka oraz prezes spółki Enea Badania i Rozwój. Mówi on według komunikatu o współpracy w zakresie wykonania analiz i opracowań przedprojektowych dla nowej linii kolejowej na terenie powiatu Łęczyńskiego. "Ideą podpisanego w piątek listu intencyjnego jest zapewnienie sprawnej komunikacji odpowiadającej oczekiwaniom mieszkańców regionu i współczesnym możliwościom technologicznym w zakresie transportu kolejowego pomiędzy Bogdanką a Łęczną. Strony podejmują się realizacji analiz i przygotowania dokumentacji przedprojektowej planowanej linii kolejowej" – czytamy w komunikacie.
Jak czytamy, inwestycja ma zapewnić bezpieczne kolejowe połączenie pomiędzy Łęczną i okolicznymi miejscowościami, a LW Bogdanka i planowaną elektrownią w rejonie Łęcznej. – Stanowić to będzie duże udogodnienie komunikacyjne dla mieszkańców. Nowe połączenie to też krok w walce z wykluczeniem transportowym w regionie i nowe miejsca pracy – powiedział Leszek Włodarski, Burmistrz Gminy Łęczna cytowany w komunikacie. – W Grupie LW Bogdanka zatrudnionych jest blisko 5,5 tysięcy osób. Szacunki wskazują, że po uruchomieniu połączenia kolejowego, korzystać z niego może aż 2 tysiące osób, z czego sporą część stanowić będą właśnie nasi pracownicy, obecnie posiłkujący się własnym transportem samochodowym – dodał Artur Wasil, prezes Bogdanki. Prezes Grupa Enea podkreśla, że "projekt elektrowni, w której wykorzystywany jest gaz syntezowy to możliwość długofalowego zagospodarowania potencjału surowcowego Zagłębia Lubelskiego", a sam list to "krok w kierunku wzmocnienia regionalnej infrastruktury transportowej, która będzie służyć mieszkańcom, jak i planowanym inicjatywom inwestycyjnym".
Linii nie ma ani w Programie CPK, ani Kolej Plus
W komunikacie podano, że długość planowanej linii kolejowej to ok. 10 km jednotorowego połączenia pasażersko-towarowego obejmującego przystanki: Bogdanka – Puchaczów – Łęczna. Podpisany list intencyjny o współpracy obejmuje m.in. koncepcję programowo-przestrzenną, przeprowadzenie badań geotechnicznych i przygotowanie dokumentacji geologiczno-inżynierskiej oraz raportu oddziaływania na środowisko. "Planowana inwestycja jest wynikiem szerokiej koalicji Powiatu, Starostwa i Grupy Enea, której częścią jest LW Bogdanka" – czytamy.
W żadnym z komunikatów nie podano, z jakich środków ma zostać sfinansowana ewentualna budowa linii. Warto też zauważyć, że min. Soboń jest przedstawicielem resortu inwestycji i rozwoju, a nie infrastruktury, odpowiedzialnego za kolej. Sama linii Bogdanka –Łęczna nie znajduje się w żadnych dokumentach strategicznych państwa. Nie ma jej również w programie budowy połączeń w ramach
komponentu kolejowego CPK, ani w
propozycjach zgłoszonych podczas publikacji programu Kolej Plus.
Według zapowiedzi, nowa linia kolejowa miałaby prowadzić na wschód, podczas gdy stolica regionu – Lublin jest położony na zachód od Łęcznej. Pytania w tej sprawie zadamy wszystkim sygnatariuszom listu i powrócimy do tematu po uzyskaniu dodatkowych informacji.