PKP Polskie Linie Kolejowe zaczynają inwestycję na stacji Bydgoszcz Fordon i linii 209 w tej dzielnicy. Przebudowa układu torowego zwiększy przepustowość linii w kierunku Chełmży, na którą będzie mogło wyjechać więcej pociągów. PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. podpisały umowę na realizację prac o wartości ok. 40 mln zł netto.
Jak zapowiadają PKP PLK, przystanek Bydgoszcz Fordon zmieni się dla podróżnych. Obecny przystanek zostanie ponownie zastąpiony stacją kolejową. Zmiana nastąpiła w 1997 r. z powodu wstrzymania ruchu pociągów towarowych i zamknięcia ładowni. Dzięki realizacji prac zwiększy się przepustowość na trasie w kierunku Chełmży, na którą będzie mogło wyjechać więcej pociągów.
Przebudowany zostanie peron nr 1 oraz wybudowany nowy peron nr 2. Prace zapewnią możliwość przyjmowania na stacji składów elektrycznych (do Fordonu dochodzi sieć trakcyjna) oraz przeładunek składów towarowych. Modernizacja układu torowego oraz sieci trakcyjnej ponownie umożliwi mijanie się na stacji pociągów prowadzonych trakcją spalinową i elektryczną. W dzielnicy, w sąsiedztwie wiaduktu przy ul. Fordońskiej, powstanie nowy przystanek z dwoma peronami o roboczej nazwie Bydgoszcz Stary Fordon, który zwiększy dostęp do kolei w tej części miasta.
Zabudowane zostaną nowe urządzenia sterowania ruchem kolejowym, które zapewnią sprawne i bezpieczne prowadzenie pociągów na szlakach Unisław Pomorski – Bydgoszcz Fordon i Bydgoszcz Fordon – Bydgoszcz Wschód. Podniesiony zostanie poziom bezpieczeństwa na dwóch przejazdach kolejowo – drogowych: na drodze wojewódzkiej 551 w miejscowości Dąbrowa Chełmińska oraz na drodze krajowej nr 80 w miejscowości Strzyżawa. Na obu przejazdach zostaną zabudowane nowe urządzenia przejazdowe – rogatki i sygnalizatory. Zmodernizowane zostanie również przejście dla pieszych w sąsiedztwie stacji Bydgoszcz Fordon, gdzie zabudowane zostaną rogatki. Wyremontowany zostanie wiadukt kolejowy przy stacji Bydgoszcz Fordon.
Prace zrealizuje firma Gór-Tor Sp. z o.o. za kwotę ok. 40 mln zł netto ze środków pochodzących z Krajowego Planu Odbudowy dla projektu pn. „Likwidacja wąskich gardeł i zwiększenie przepustowości linii kolejowych – etap II”. Zakończenie zadania planowane jest w II kwartale 2026 r.
Sporo na temat tej inwestycji "Rynek Kolejowy" pisał w tekście
"PLK zbuduje na bydgoskim Fordonie nowy przystanek i odbuduje mijankę"