W nowym rozkładzie jazdy pociągów, wchodzącym w życie 11 grudnia, ma być nieco szybciej. Chaos z zeszłego roku nie powtórzy się, a w przyszłym roku być może uda się opublikować rozkład na dwa miesiące przed wejściem w życie – zapowiedzieli przedstawiciele zarządcy infrastruktury i przewoźników w czasie konferencji prasowej przedstawiającej nowy rozkład jazdy pociągów PKP Intercity oraz Przewozów Regionalnych.
Podczas procesu tworzenia rozkładu jazdy rozpatrzono ponad 5000 wniosków przewoźników pasażerskich oraz ponad tysiąc w przypadku przewoźników towarowych. Prowadzono prace nad rozkładem z uwzględnieniem zamknięć torowych. Przewoźnicy i zarządca – PKP PLK podkreślali, że nowy rozkład to kompromis między oczekiwaniami pasażerów a możliwościami przewoźników i stanu linii kolejowych. Członek zarządu PKP PLK Andrzej Pawłowski zaznaczył, że w przyszłym roku być może uda się wprowadzić rozkład jazdy dużo wcześniej – na wzór przewoźników funkcjonujących w innych krajach europejskich. Pawłowski zapowiedział skrócenia czasów przejazdu na wybranych liniach, m. in. na trasie Warszawa – Poznań o 17 minut, Warszawa – Szczecin o 16 minut. – Są to pierwsze jaskółki, które informują, że modernizacje są potrzebne – podkreślił członek zarządu PKP PLK.
Polskie Linie Kolejowe uwijają się
- Prowadzimy prace na blisko 2,5 tys. linii kolejowych. Tegoroczny bilans to 430 km wyremontowanych torów. Remonty prowadzone są przede wszystkim na linii z Warszawy do Gdańska. Rozpoczęła się modernizacja linii z Krakowa do Rzeszowa. Prowadzone są prace na CMK prowadzącej z Warszawy w stronę Krakowa i Katowic, na magistrali między Warszawą a Poznaniem, ale to nie wszystko. Modernizowane są też w ramach RPO linie regionalne, we współpracy z urzędami marszałkowskimi. Niedawno oddaliśmy linię z Łowicza w stronę Łodzi. Także remontowane są lokalne linie w okolicach Poznania, Gorzowa Wielkopolskiego i wiele innych. PKP PLK realizują także inwestycje odtworzeniowe – wyliczał rzecznik Centrum Realizacji Inwestycji PKP PLK Maciej Dutkiewicz.
PKP Intercity
W nowym rozkładzie spółka uruchomi 26 poc. Express Intercity, w tym pociągi Neptun, Sawa, Bolesław Prus, a w sezonie pociągi Błękitna Fala oraz Korfanty. Część tych pociągów zmieniła kategorię. Pociągów TLK będzie około 270.
Nowy rozkłąd to 26 pociągów kategorii Express Intercity, 44 pociągi kategorii Express oraz 271 pociągów kategorii Twoje Linie Kolejowe. Wśród expressów nowości to: EIC Neptun, EIC Sawa, EIC Bolesław Prus oraz Błękitna Fala. W kategorii Express nowy pociąg to Ex Korfanty.
Niewątpliwa poprawa odczuwalna będzie na trasie Warszawa - Trójmiasto (czas przejazdu EIC Kaszub to 5 godz i 12 min), ale pociągi te pojadą przez Kutno. Co prawda dystans będzie większy, ale czas przejazdu - w porównaniu do aktualnego - dużo korzystniejszy. EIC Lech z Warszawy do Poznania pokona trasę w 2 godz i 29 min, a Ex Norwid z Warszawy do Krakowa w 2 godz i 42 min. Pociąg Sobieski z Warszawy do Katowic pokona trasę w 2 godz. i 40 min. Jeśli chodzi o pociągi TLK, warto zaznaczyć, że Łodzianin kursujący z Warszawy do Łodzi skróci czas przejazdu do 1 godz. i 35 min, a pociąg Smok Wawelski z Warszawy do Krakowa przemierzy trasę w 2 godz. i 51 min, czyli prawie tyle, co Ex Norwid.
PkP Intercity przygotowało nową ofertę dla swoich pasażerów. Pojawią się pociągi TLK San z Warszawy do Przemyśla przez Sandomierz i Leżajsk, TLK Monciak-Krupóski z Gdyni do Krynicy, TLK Tetmajer z Gdyni do Krakowa i Zakopanego, czy TLK Józef Czechowicz z Lublina do Wrocławia.
Także wśród nowych połączeń są m. in. Ex Tatry z Warszawy do Zakopanego, Ex Wisła z Warszawy do Wisły, EIC Błękitna Fala z Warszawy do Świnoujścia.
PKP Intercity zapowiada także rozszerzenie oferty Last Minute. W rozkładzie 2010/2011 obejmowała ona 56 pociągów. W nowym rozkładzie ma ich być 80. W ramach taryfy będzie można kupić bilety na połączenia m. in. z Bydgoszczy do Gdyni, z Helu do Gdyni, czy z Tczewa do Helu.
Podobnie, jak w bieżącym roku będą wydawane ulotki z kierunkowymi rozkładami jazdy (160 tys. sztuk). Będzie 15 dodatkowych punktów od początku grudnia w największych miastach w kraju. Będzie także wzmocniona obsługa infolinii spółki.
Przewozy Regionalne
Spółka Przewozy Regionalne w nowym rozkładzie jazdy zamierza uruchomić łącznie 2472 pociągi, a wśród nich 90 pociągów interREGIO i REGIOekspress, a także 2382 pociągi REGIO zamawianych przez samorządy wojewódzkie.
Pociągi międzyregionalne będą obsługiwały bezpośrednie połączenia: z Poznania do Lublina, z Warszawy do Wrocławia i Bielska-Białej, z Przemyśla do Łodzi i Jeleniej Góry. na mapie PR pojawią się nowe miasta: Chełm (połączenie z Warszawą i Wrocławiem, Kłodzki i Międzylesie (połączenie z Poznaniem i Olsztynem) oraz Gorzów Wielkopolski (pociągi do Poznania).
Niektóre trasy spółki będą obsługiwane większą liczbą pociągów w ciągu doby. Tak będzie m. in. na trasie Katowice - Warszawa, Wrocław - Warszawa, Bydgoszcz - Toruń - Warszawa, Lublin -Warszawa oraz Wrocław - Katowice.
Przewoźnik zapowiada nowe, bardziej komfortowe, (bez konieczności przesiadania się) relacje: Ostrowiec Świętokrzyski - Kraków (połączenie obsługiwane nowym i zmodernizowanym taborem), Skarżysko-Kamienna - Częstochowa, Wrocław - Pardubice oraz Międzylesie - Łódź. Dzięki reaktywacji ruchu na trasie Bełżec - Horyniec Zdrój, pociągi będą także kursowały z Zamościa do Rzeszowa i do Jarosławia.
Przewozy Regionalne chcą postawić na ruch aglomeracyjny. W nowym rozkładzie ma być więcej pociągów w aglomeracjach: poznańskiej, krakowskiej oraz śląskiej.
Nowy rozkład to także nowa forma kanałów dystrybucji usług. Przewoźnik chce umożliwiać pasażerom korzystanie z nowoczesnego systemu informacji SMS oraz z terminali mobilnych.
Pociągi rozpoczną kursowanie zgodnie z nowym rozkładem już 11 grudnia. Przewoźnicy zapowiadają, że pojawi się on na plakatach na dworcach i przystankach zgodnie z ustawą, czyli na tydzień przed wejściem w życie.