Zarządca infrastruktury zauważa potencjał odbudowywanej właśnie linii kolejowej nr 410 w ruchu pasażerskim. W związku z tym rozważa możliwość ponownego remontu, tym razem obejmującego głównie perony i inne elementy niezbędne do przyjęcia podróżnych. Decyzje jeszcze jednak nie zapadły.
Właśnie kończy się
remont linii kolejowej nr 410 na odcinku Grotniki Drawskie – Drawno realizowany z uwagi na potrzeby wojska. Obejmuje on m.in. odbudowę toru na sporym odcinku, na którym od lat nie był on utrzymywany i w praktyce nie istniał. W najbliższym czasie zachodniopomorską trasą
nie pojadą jednak pociągi pasażerskie, choćby dlatego, że w ramach zleconej przez rząd inwestycji nie będzie żadnych prac obejmujących przystanki.
Zachodniopomorskie wstępnie zainteresowane przewozamiSamorząd województwa poinformował natomiast, że w przyszłości mógłby przywrócić kursy regionalne, ale tylko pod warunkiem
remontu kolejnego odcinka linii – z Drawna do Choszczna. Pociągi miałyby wówczas jeździć pomiędzy Złocieńcem a Choszcznem, dowożąc pasażerów do linii magistralnej. Scenariusz ten nie jest wykluczony. – Przygotowujemy się do unijnej perspektywy 2021 – 2027, trwa też aktualizacja Krajowego planu kolejowego do roku 2030 – mówi Bartosz Pietrzykowski z Zespołu Prasowego PKP Polskich Linii Kolejowych, wskazując na potencjalne źródła finansowania robót.
Potwierdza on, że zarządca infrastruktury rozważa przeprowadzenie prac na linii 410 pomiędzy Grotnikami Drawskimi a Choszcznem. Ich podstawowym efektem byłoby dostosowanie trasy do obsługi pociągów pasażerskich. Zadanie objęłoby zatem cały modernizowany aktualnie odcinek z Grotnik Drawskich do Drawna oraz nieczynny fragment Drawno – Choszczno, który nie jest obecnie remontowany, a pozostaje nieprzejezdny.
Czekamy na ostateczne decyzjeNasz rozmówca podkreśla, że ostateczne decyzje w sprawie remontu jeszcze nie zapadły. PKP PLK muszą bowiem poznać wielkość dostępnego dofinansowania europejskiego, a kierunki polityki transportowej wyznaczą na poszczególnych szczeblach władze centralne i samorządowe. Jeśli jednak do prac ostatecznie by doszło, pociągi pasażerskie wróciłyby na trasę po niemal trzech dekadach przerwy.
– Dla ruchu pasażerskiego linia jest zamknięta od roku 1996 – usłyszeliśmy w PKP PLK. Pociągi towarowe przestały kursować z Choszczna w kierunku Złocieńca trzy lata później. Wzdłuż trasy nie odbywa się finansowany przez Urząd Marszałkowski Województwa Zachodniopomorskiego ruch autobusowy.