Powstało porozumienie ponad podziałami na rzecz rewitalizacji dwóch linii kolejowych: 177 i 294, które łączą ze sobą Racławice Śląskie, Głubczyce i Racibórz. Samorządy chcą remontować tę linię z pomocą środków pochodzących z programu Kolej Plus.
Na możliwość reaktywacji kolejowego korytarza od Raciborza do Racławic Śląskich, obecnie czynnego tylko częściowo na odcinku od Raciborza do Baborowa (sporadycznie kursują tu pociągi towarowego),
zwracali uwagę dwaj pochodzący ze Śląska ministrowie: Janusz Kowalski i Michał Woś. Temat został podchwycony przez samorządy.
Teraz samorządy postanowiły dogadać się ze sobą na poziomie zarówno urzędów marszałkowskich (opolskiego i śląskiego), jak i lokalnym. Lokalnie na rzecz remontu będą ze sobą współpracować: powiat głubczycki, prudnicki, raciborski, miasto Racibórz oraz gminy Głogówek, Baborów, Głubczyce, Kietrz i Pietrowice Wielkie z obu województw.
Taka współpraca będzie pomocna przy zdobyciu środków na wkład własny do rewitalizacji linii. Aby dwie linie, znajdująca się w strukturze PKP PLK, mogły ubiegać się o środki na naprawę z programu Kolej Plus, samorządy muszę zebrać 15% szacowanych środków na jej remont. Jak donosi Radio Opole, Rada Miejska Głogówka już podjęła uchwałę w sprawie współpracy z innymi samorządami.
– 15 procent finansowego wkładu własnego musi pochodzić od samorządów lokalnych bądź innych partnerów. Te pieniądze stanowią dla nas jedyną barierę uniemożliwiającą dzisiaj realizację tego zadania. Koszt reaktywacji tej linii kolejowej szacuje się między 400, a 500 mln złotych. Tak więc ta kwota 15 procent wkładu własnego jest dość pokaźna. Mam nadzieję, że uda się znaleźć także partnera pozasamorządowego, który zapewni nam przynajmniej część tych pieniędzy – powiedział burmistrz Głogówka Piotr Bujak.
Ostatni pociąg pasażerski między Raciborzem a Głogówkiem przejechał 20 lat temu.