Deutsche Bahn i rząd federalny podpisali porozumienie dotyczące modernizacji linii kolejowej z Görlitz do Cottbus. Oznacza to, że cały odcinek linii kolejowej od Görlitz (a więc niemal od polskiej granicy) do Berlina, będzie zelektryfikowany. Kiedy?
Koleje Niemieckie podały w komunikacie, że rząd federalny porozumiał się z DB w sprawie modernizacji linii kolejowej z Görlitz przy granicy z Polską do Cottbus. Pewna jest rozbudowa linii do dwóch torów, jej elektryfikacja i podniesienie prędkości szlakowej. Niestety nikt na razie nie wspomina jaką prędkość uzyskają pociągi pasażerskie na tej linii, ale w grę wchodzi albo 160 km/h, albo nawet 200 km/h. Na pytania o to do jakiej prędkości linię rozwijać ma dać odpowiedź studium wykonalności.
Chociaż komunikat DB, federalnego rządu i saksońskiej prasy jest bardzo optymistyczny, nie należy spodziewać się zakończenia prac szybko. Inwestycje tego rodzaju w Niemczech trwają latami, co pokazuje przykład linii Szczecin – Berlin, a dla odcinka od Görlitz do Cottbus wykonano zaledwie wstępne prace studialne, nie ma dla niej nawet projektu. Zakończenie inwestycji bardzo wstępnie planuje się więc na początek lat 30-tych.
Obecnie stacja w Görlitz w ogóle nie posiada sieci trakcyjnej. O zmianę tego stanu rzeczy od lat walczy miejski samorząd, który chce dzięki temu przyspieszyć pociągi. Ale priorytetem regionu nie była linia do Cottbus, ale do stolicy regionu - Drezna, gdzie wciąż nie ma sieci trakcyjnej, a plany jej elektryfikacji i przyspieszenia są mgliste. Zarząd niemieckiej kolei chce jednak doprowadzić do budowy ciągu o znaczeniu międzynarodowym. Z Berlina do Wrocławia, Katowic i Krakowa najszybciej jest bowiem właśnie przez Cottbus i Görlitz. Oznacza to powrót pociągów dalekobieżnych do Görlitz. Linia po stronie polskiej ma już dobre parametry i niemal wszędzie możemy jechać z prędkością 160 km/h.
Z tej perspektywy wiadomość jest korzystna także dla Polaków, bowiem czas dojazdu do Berlina z dużych polskich miast na południu skróci się. Może jednak stracić na tym np. Zielona Góra.
Sieć trakcyjna w Görlitz pojawi się jednak szybciej. Jeden tor stacji
ma być zelektryfikowany polskim napięciem do 2026 roku. Pozwoli to na utworzenie bezpośredniej relacji elektrycznych pociągów z Polski, gdzie w tej chwili konieczna jest zmiana przejście do taboru spalinowego w Zgorzelcu, w przypadku podróży np. z Wrocławia do Drezna. W bezpośredniej relacji do Görlitz na pewno pojadą Koleje Dolnośląskie i to nie tylko z Wrocławia (wkrótce napiszemy o tym więcej), nie wiemy jednak czy tak samo zrobi PKP Intercity (do Zgorzelca dojeżdża obecnie jedna para IC).