Partnerzy serwisu:
Tabor i technika

Będą zmiany w specyfikacji przetargu na 200 pociągów Polregio

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

Rawag
Growag
Radionika
Wago Elwag
Voith Turbo
3M
Aste
R&G Plus

Data publikacji:
02-06-2022
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

TABOR I TECHNIKA
Będą zmiany w specyfikacji przetargu na 200 pociągów Polregio
Fot. PolRegiozdjęcie ilustracyjne
Trzy firmy złożyły odwołania w dużym przetargu Polregio na dostawę do 200 zespołów trakcyjnych. Według informacji „Rynku Kolejowego”, Krajowa Izba Odwoławcza zdecydowała o ważnych zmianach w specyfikacji – dopuszczone mają zostać wózki wspólne Jacobsa i aluminiowe pudła.

Na początku maja Polregio ogłosiło przetarg na dostawę do 200 nowych pociągów elektrycznych. Jak mówi prezes Martyniuk, jeśli całe zamówienie zostanie zrealizowane, będzie to rewolucja dla przewoźnika. Pociągi mają być nowe i dostarczone w dwóch konfiguracjach. Wersja pierwsza ma mieć od 130 do 160 miejsc siedzących, a tak skonfigurowanych pociągów Polregio chce nabyć maksymalnie 60. Reszta, a więc maksymalnie 140 pojazdów, ma być dostarczona w wersji dłuższej, na co najmniej 210 miejsc siedzących.

Przewoźnik chce kupić elektryczne zespoły trakcyjne o nieco innej specyfikacji technicznej niż zamawiane dotąd pojazdy przez innych uczestników rynku. Mówili o tym uczestnicy Europejskiego Forum Taborowego, które odbyło się w maju w Warszawie. Dyrektor zarządzający ds. operacyjnych Polregio Wiesław Szafrański mówił, że kilka aspektów technicznych wzbudziło w branży spore – i, jak przekonywał, nieuzasadnione – emocje.

Producenci złożyli odwołania

Odwołania od wymogów przetargu złożyły trzy firmy: Skoda Transportation, Pesa i Newag. Pierwsza z firm zarzuciła Polregio nieuzasadnione faworyzowanie jednych i wykluczanie innych wykonawców poprzez zapisy OPZ, takie jak wymóg wykonania pudła ze stali. Zastrzeżenia Pesy wzbudziły – między innymi – zbyt niskie kryteria udziału (bydgoski producent domaga się, by progiem doświadczenia była liczba EZT dostarczonych jako fabrycznie nowe, a nie tylko zmodernizowane), nierealne terminy, a także niewłaściwe określenie wysokości kar umownych.

Newag uznał szereg wymogów postawionych w specyfikacji za niejednoznaczne, wykluczające się i obiektywnie niemożliwe do spełnienia (m. in. co do wadium i dostarczenia dokumentacji). Inne zarzuty dotyczyły próby przerzucenia na wykonawcę ryzyka i odpowiedzialności obsługi pojazdów przez 6 pierwszych miesięcy bez wynagrodzenia. Zdaniem Newagu, Polregio bezpodstawnie uprzywilejowało też jednego z wykonawców, powiązanego z nim kapitałowo – wymagany układ po dwóch wózków na człon (zamiast wózków wspólnych Jacobsa), miałby faworyzować FPS i jego pojazd Plus.

Będą zmiany – aluminium i wspólne wózki


Część wniosków z odwołań przewoźnik uwzględnił jeszcze przed rozprawą w KIO. Przy okazji Polregio doprecyzowało, że każda umowa wykonawcza musi obejmować zakup co najmniej 10 pojazdów jednej lub obu wersji (nie można składać ofert częściowych).

Jak dowiedział się „Rynek Kolejowy”, 1 czerwca Krajowa Izba Odwoławcza zdecydowała, że budzące największe kontrowersje w branży zapisy, dotyczące układu wózków i konstrukcji pudła, mają zostać zmienione – tak by producenci mogli zaoferować aluminiowe pudła oraz wózki wspólne Jacobsa. Czekamy na publikację pisemnego uzasadnienia decyzji KIO w tej sprawie.
Partnerzy działu

Rawag
Growag
Radionika
Wago Elwag
Voith Turbo
3M
Aste
R&G Plus

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

Łódź: Kiedy MPK przejmie zajezdnię Brus? Przedłużają się rozmowy

Zintegrowany transport

Łódź: Kiedy MPK przejmie zajezdnię Brus? Przedłużają się rozmowy

Kasper Fiszer 05 sierpnia 2023

Po co Poznaniowi tramwaj w Ratajczaka?

Zintegrowany transport

Po co Poznaniowi tramwaj w Ratajczaka?

Jakub Rösler 06 sierpnia 2023

Lyon: Modernizacja systemu metra za 1,7 mld euro. W stronę automatyzacji

Infrastruktura

Zobacz również:

Lubuskie: Ruszył skład wagonowy Polregio

Biznes

Lubuskie: Ruszył skład wagonowy Polregio

Jakub Madrjas 20 lipca 2023

Ruszyła nowa wakacyjna kampania reklamowa Polregio [FILMY]

Pasażer

Mediator w sporze związków z Polregio

Biznes

Pozostałe z wątku:

Łódź: Kiedy MPK przejmie zajezdnię Brus? Przedłużają się rozmowy

Zintegrowany transport

Łódź: Kiedy MPK przejmie zajezdnię Brus? Przedłużają się rozmowy

Kasper Fiszer 05 sierpnia 2023

Po co Poznaniowi tramwaj w Ratajczaka?

Zintegrowany transport

Po co Poznaniowi tramwaj w Ratajczaka?

Jakub Rösler 06 sierpnia 2023

Lyon: Modernizacja systemu metra za 1,7 mld euro. W stronę automatyzacji

Infrastruktura

Zobacz również:

Lubuskie: Ruszył skład wagonowy Polregio

Biznes

Lubuskie: Ruszył skład wagonowy Polregio

Jakub Madrjas 20 lipca 2023

Ruszyła nowa wakacyjna kampania reklamowa Polregio [FILMY]

Pasażer

Mediator w sporze związków z Polregio

Biznes

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5