Pasażerowie i czytelnicy „Rynku Kolejowego” pytają o stan stacji Koniecpol, która po zakończeniu remontu linii 61 budzi ich wątpliwości natury zarówno estetycznej, jak i w kwestii bezpieczeństwa. PLK zapowiada kilka usprawnień dla podróżnych.
Do redakcji serwisu rynek-kolejowy.pl w imieniu mieszkańców Koniecpola (powiat częstochowski, województwo śląskie) zwróciła się Czytelniczka zamieszkała w tej miejscowości, która zwróciła naszą uwagę na stację, która wraz z dworcem i przyległościami
przeszła niedawno remont.
Będą zmiany na peronach
Jednym z elementów, któremu poddano remontowi przy okazji prac na linii 61 był wyspowy peron II. Bliżej gmachu dworca, równolegle wyremontowanego przez PKP SA, zlokalizowany jest jednokrawędziowy peron I. - O ile peron drugi przeszedł remont w 2013 roku i wygląda estetycznie, to nieremontowany od lat peron pierwszy szpeci nowo wyremontowany dworzec – przeczytaliśmy w liście nadesłanym do redakcji.
Zapytaliśmy PKP PLK o stan rzeczy opisany przez podróżną i ewentualne plany. - Peron 1 w stacji Koniecpol jest w dobrym stanie technicznym. Wymaga wykonania niewielkich zabiegów kosmetycznych, w tym doposażenia w malowanie pasów bezpieczeństwa, gabloty informacyjne, ławki, tablice kierunkowe, czy drobna naprawa krawędzi peronowej – poinformował Jacek Karniewski z biura prasowego PKP Polskich Linii Kolejowych.
Czytelniczka w swoim liście podzieliła się też swoim pomysłem dotyczącym organizacji ruchu na stacji: - Peron ten mógł by być z powodzeniem wykorzystywany do obsługi ruchu pasażerskiego pociągów osobowych na trasie Częstochowa – Kielce, Kielce – Częstochowa, za obsługę pociągów pośpiesznych odpowiadał by peron drugi – czytamy. Tak też się stanie od grudnia, o czym poinformował nas Karniewski: - Do chwili obecnej peron nie był wykorzystywany do obsługi ruchu pasażerskiego.
Obecnie wszystkie pociągi, które mają postój w stacji Koniecpol przyjmowane są na tory nr 1 i 2 przy peronie 2. W sytuacjach uniemożliwiających przyjęcie na w/w tory (np. krzyżowanie z pociągami dalekobieżnymi) pociągi przewozów regionalnych przyjmowane są na tor nr 5 przy peronie nr 1. PKP PLK S.A. planują przystosowanie peronu 1 do obsługi pociągów regionalnych w terminie do 10 grudnia br. – zapowiedział.
Nowocześnie i niewygodnie
Kolejną kwestią poruszoną przez podróżną jest dyslokacja podróżnych w obrębie obiektów przystankowych. Jako, że w obecnym rozkładzie jazdy ruch koncentrowany jest na peronie II, to pojawia się konieczność pokonania torów dzielących go od miasta. Wcześniej mieszkańcy korzystali z przejścia naziemnego – do czasu remontu. - Przed remontem kładki istniało przejście naziemne po torowisku prowadzące od budynku dworca wprost na peron drugi, dzisiaj brak tego rozwiązania. W związku z tym kłopot z poruszaniem się i z korzystaniem z peronu drugiego mają osoby starsze oraz niepełnosprawne, dla których wchodzenie po schodach i schodzenie z nich to nie lada wyczyn – relacjonuje przedstawiciel mieszkańców.
Okazuje się jednak, że ta droga była... nielegalna, czy czym poinformował nas rzecznik PLK: - Przejście w poziomie szyn, które istniało wcześniej, było „przejściem służbowym”, wykorzystywanym przez pracowników PKP, którzy byli zatrudnieni w stacji Koniecpol. Do przemieszczania się podróżnych na peron nr 2 służy kładka nad torami, wyremontowana w 2014 roku – poinformował Karniewski. Do kładki są jednak zastrzeżenia: - Nieporozumieniem jest kwestia kładki kolejowej którą po remoncie otwarto kilka lat temu. Obecnie można nią dojść na peron drugi koniecpolskiego dworca. W związku z tym kłopot z poruszaniem się a co za tym idzie z korzystaniem z peronu drugiego mają osoby starsze i niepełnosprawne dla których wchodzenie po schodach i schodzenie z nich to nie lada wyczyn – czytamy w liście od mieszkańców.
Przejście dla niepełnosprawnych... w poziomie szyn
Tu jednak mamy dobrą wiadomość dla podróżnych korzystających z koniecpolskiego dworca. PLK przyznaje bowiem, że kładka nie spełnia wymogów konstrukcyjnych dla przystosowania jej do zabudowy wind lub pochylni, do obsługi osób z ograniczoną możliwością poruszania się, dlatego spółka chce w tym roku rozpocząć realizację budowy przejścia w poziomie szyn (droga dojścia do peronu nr 2) dla potrzeb osób z ograniczoną możliwością poruszania się. - W ten sposób zostaną zaspokojone wszystkie potrzeby związane z dostępnością do infrastruktury kolejowej podróżnych korzystających z usług kolei na stacji Koniecpol – podsumował Jacek Karniewski.
Rzecznik PLK podsumował również rozkład jazdy obowiązujący od dn. 03 września 2017 r. w stacji Koniecpol. Składa się na niego 8 pociągów dalekobieżnych do stacji: Kraków Główny (4 pociągi dobowo), Poznań (1 pociąg), Szczecin Główny (1 pociąg), Łódź Fabryczna (1 pociąg) oraz Gdynia Główna (1 pociąg). Do tego pociągi PolRegio relacji: Włoszczowa – Częstochowa (2 pociągi dobowo), Kielce – Częstochowa (5 pociągów), Częstochowa – Kielce (5 pociągów), Częstochowa – Włoszczowa (2 pociągi), Częstochowa – Kraków Płaszów (1pociąg) i Kraków Płaszów – Częstochowa (1 pociąg).