Pomorskie Przedsiębiorstwo Mechaniczno-Torowe przebuduje na zlecenie PKP Polskich Linii Kolejowych linię nr 221 na odcinku Dobre Miasto – Orneta. Wciąż nie ma jednak wykonawcy odcinka Gutkowo - Dobre Miasto.
PKP Polskie Linie Kolejowe zdecydowały, że remont warmińskiej linii kolejowej nr 221 Braniewo – Olsztyn na odcinku Dobre Miasto – Orneta zaprojektuje i wykona Pomorskie Przedsiębiorstwo Mechaniczno-Torowe – spółka zależna PLK. To duża zmiana, bo pierwotnie linię miał zrewitalizować w całości jeden wykonawca, ale
dwukrotnie nie udało się rozstrzygnąć przetargów. Potem przetarg ograniczono do odcinka Gutkowo - Dobra Miasto, ale
wciąż bez efektu.
Tymczasem 25 czerwca podpisano umowę na realizację zadania „Rewitalizacja linii kolejowej nr 221 Gutkowo - Braniewo na szlakach Dobre Miasto – Orneta oraz Orneta – Pieniężno. Część I”, czyli na dalszym odcinku. Prace na trasie Dobre Miasto – Orneta zaplanowano na lata 2020-2021. Wartość pierwszego etapu prac to ok. 60 mln zł. środki pochodzą ze środków budżetowych spółki. W następnym etapie – w latach 2022-2023 – zaplanowano kontynuowanie przebudowy trasy z Ornety w kierunku Pieniężna.
– Poza dużymi projektami inwestycyjnymi PKP Polskie Linie Kolejowe na bieżąco prowadzą prace, które przywracają dobre parametry linii kolejowych. Uzyskiwane efekty pozwalają na utrzymanie rozkładu jazdy i dobre podróże pasażerskie oraz sprawny przewóz towarów – mówi Ireneusz Merchel, prezes Zarządu PKP Polskich Linii Kolejowych.
Co będzie wykonane?
Prace na trasie Dobre Miasto – Orneta obejmą wymianę torów i roboty na 38 obiektach inżynieryjnych – przepustach, wiaduktach i mostach. Podróżni wygodniej wsiądą do pociągów po przebudowie peronu w miejscowości Bzowiec. Obiekt zostanie wyposażony w ławki, wiatę i gabloty informacyjne. Lepszą dostępność dla osób o ograniczonych możliwościach poruszani się zapewni pochylnia. Przebudowa obejmie także 15 przejazdów kolejowo-drogowych, PLK zwiększą poziom bezpieczeństwa w ruchu kolejowo-drogowym.
100 km/h, ale nie do samego Braniewa
Obecnie prowadzone są zaawansowane roboty są na odcinku Olsztyn Główny – Olsztyn Gutkowo na linii 220, gdzie wymieniane są tory i budowane nowe przystanki w ramach RPO województwa warmińsko-mazurskiego. To zelektryfikowany fragment linii w kierunku Elbląga, którym będą się poruszać także spalinowe pociągi do Braniewa (w sierpniu planowany jest powrót pociągów w kierunku Elbląga i Gdańska przez ten odcinek). Na dalszy odcinek Olsztyn Gutkowo – Dobre Miasto trwa
czwarte już postępowanie przetargowe na wyłonienie wykonawcy projektu i robót budowlanych.
Po realizacji całego zakresu projektu pociągi pasażerskie przyspieszą na odcinku od Olsztyna do Pieniężna do 100 km/h. Od Pieniężna do Braniewa nadal będziemy jeździć z prędkością 50 km/h. To około 25% kolejowej trasy z Olsztyna do Braniewa.
Wszystkie artykuły dotyczące modernizacji linii do Braniewa, a także problemów z wykluczeniem transportowym północnej części województwa warmińsko-mazurskiego,
można przeczytać tutaj.