Do 7 lutego można składać oferty w przetargu PKP SKM Trójmiasto dotyczącym modernizacji wybranych rozjazdów i torów na stacjach Gdańsk Wrzeszcz, Sopot i Gdynia Główna. Zamówienie w trybie „Projektuj i Buduj” będzie dofinansowane ze środków unijnych z Funduszu Odbudowy.
Przetarg podzielono na dwa zadania. Pierwsze z nich polega na modernizacji czterech rozjazdów (nr 101, 102, 103 i 104) na stacji Gdańsk Wrzeszcz. Przedmiotem drugiego jest przebudowa elementów infrastruktury na stacjach: Sopot (tor nr 13) oraz Gdynia Główna (tory stacyjne nr 51, 53 i 55 wraz z rozjazdami Rz 33 i Rz 35). Wraz z torowiskiem ma zostać wymieniona sieć trakcyjna. Dwa spośród rozjazdów we Wrzeszczu (102 i 103) mają przy tym zostać przesunięte w kierunku osi stacji.
Choć stan techniczny większości elementów objętych zamówieniem określono jako dobry, PKP SKM przekonuje, że działanie jest uzasadnione. – Celem inwestycji jest podniesienie poziomu niezawodności kolejowego transportu publicznego w Obszarze Metropolitalnym Gdańsk – Gdynia – Sopot – deklaruje zamawiający. Szczególną wagę przywiązuje do usprawnienia ruchu pociągów na zarządzanej przez siebie linii 250 podczas robót torowych lub sytuacji awaryjnych. Modernizacja rozjazdów pozwoli ponadto na zwiększenie maksymalnej prędkości pociągów na torze zwrotnym (z 40 do 60 km/h).
Podczas prac na bardzo obciążonej trasie aglomeracyjnej, jaką jest linia 250, kluczowe będzie skrócenie zamknięć torowych do minimum. PKP SKM przewiduje udzielenie 6 całodobowych weekendowych zamknięć torowych (od godz. ok. 23 w piątek do 3 rano w poniedziałek), lecz – jak zastrzega – jednocześnie z ruchu będzie mógł być wyłączony tylko jeden z torów. Krótkotrwałe zamknięcia obu torów, konieczne do torowego i sieciowego połączenia rozjazdów, będą możliwe tylko w czasie nocnej przerwy w kursowaniu pociągów po uzyskaniu zgody Naczelnika Wydziału Dyspozytury i Inżynierii Ruchu, podobnie jak chwilowe zamknięcie dla ruchu jednego toru w celu dostarczenia materiałów (nie dłużej niż na godzinę).
Jeśli terminy zamknięć zostaną przedłużone z winy wykonawcy, ten ostatni będzie musiał zwrócić PKP SKM związane z tym koszty. O ewentualne dodatkowe zamknięcia wykonawca będzie natomiast musiał wystąpić z wyprzedzeniem co najmniej 105 dni.
Inwestycja, jako część Krajowego Planu Odbudowy (
o szczegółach piszemy tutaj), będzie finansowana ze środków unijnych, których wydanie i rozliczenie musi nastąpić do końca sierpnia 2026 r. Wśród czynników ryzyka w opisie przedmiotu zamówienia wprost wskazano ograniczony czas realizacji w zestawieniu z długim czasem pozyskiwania uzgodnień i pozwoleń. Inwestor zakłada jednak pewną rezerwę czasową: przewidywany termin zakończenia prac to 31 grudnia bieżącego roku.
W ostatnich latach na zarządzanej przez PKP SKM Trójmiasto linii 250 miało miejsce wiele inwestycji. Część z nich była związana z
modernizacją przystanków: obecnie w toku jest przebudowa peronów
Gdańsk Stocznia i Gdynia Stocznia – Uniwersytet Morski. Na wybranych odcinkach zmodernizowano też
sieć trakcyjną. Plany na przyszłość obejmują budowę
przejść rozjazdowych w Gdańsku Oliwie, wymianę samoczynnej blokady liniowej na odcinku Gdańsk Oliwa – Gdynia Orłowo, budowę nowej nastawni Gdańsk Główny i przebudowę dwóch peronów tej stacji.