Coraz więcej osób apeluje o przywrócenie połączeń dalekobieżnych pomiędzy Radomiem a wschodem i zachodem kraju. Ministerstwo Infrastruktury zapowiada, że uruchomi pociągi Lublin – Radom – Łódź dzięki nowym składom Flirt, które zamówiło PKP Intercity.
Półtora tysiąca osób podpisało się pod petycją do Ministerstwa Infrastruktury w sprawie utworzenia połączeń kolejowych Lublin – Radom – Łódź – Poznań/Wrocław. Jak podkreślają jej autorzy, najkrótsze połączenia kolejowe Lublina oraz Polski środkowo-wschodniej z centrum (Łódź) i południem kraju (Katowice, Kraków) wiodą przez Radom. – Obecnie region radomski nie posiada bezpośredniego połączenia kolejowego z Łodzią, która z racji położenia w centrum kraju powinna pełnić rolę głównego węzła kolejowego. Natomiast połączenia między Lublinem a Łodzią odbywają się dotychczas znacznie wydłużoną trasą przez Warszawę, co obniża ich atrakcyjność – piszą autorzy.
Ważne połączenia dla mieszkańców środkowej Polski
Jak czytamy w petycji dla Radomia, Łódź oraz Lublin są najbliższymi dużymi ośrodkami akademickimi, co dodatkowo zwiększa zapotrzebowanie na przewóz pasażerów, który aktualnie odbywa się transportem drogowym. – Szacuje się, że koszty zewnętrzne transportu drogowego (wypadki, zanieczyszczenia, itd.) w Polsce wynoszą ponad 20 mld zł rocznie, a brak połączeń kolejowych będzie stale je powiększał. Natomiast działania w zakresie polityki transportowej naszego kraju, jako członka Unii Europejskiej powinny zmierzać do jego zrównoważenia i wspierania najbardziej wydajnych środków transportu. Jest to zbieżne z priorytetami wspierania niskoemisyjnego transportu zbiorowego – zwłaszcza szynowego – zawartymi w Krajowym Planie Odbudowy oraz nowej Umowie Partnerstwa – piszą autorzy.
– Chcemy, aby powyższe połączenie było całoroczne, codzienne, po co najmniej kilka pociągów dziennie w każdym kierunku oraz czasowo dopasowane do zapotrzebowania pasażerów. Postulowana trasa powinna uwzględniać postój na stacjach: Lublin, Nałęczów, Puławy, Pionki, Radom, Przysucha, Drzewica, Tomaszów Mazowiecki, Koluszki, Łódź (Kalisz, Ostrów Wlkp.). Należyta obsługa połączenia, jego regularność i atrakcyjność z pewnością zapewni także wymierną korzyść przewoźnikom kolejowym, o czym może świadczyć obecne zapełnienie połączeń autobusowych i przesiadkowych kolejowych, potencjał demograficzny obszaru oraz duża migracja ludności – czytamy.
Jak podkreślają autorzy, linie kolejowe znaczenia państwowego nr 22 i 26, na których prowadzone były w ostatnich latach prace remontowe umożliwiają obecnie prowadzenie ruchu pociągów pasażerskich z czasem przejazdu: Lublin – Radom ok. 80 min (121 km) oraz Radom – Łódź ok. 100 min (142 km). Są to czasy przejazdu nieosiągalne dla transportu drogowego i dodatkowo zwiększające atrakcyjność połączenia.
Ministerstwo już planuje pociągi
To nie jedyna taka inicjatywa. Poseł Andrzej Kosztowniak poinformował niedawno o spotkaniu z wiceministrem Andrzejem Bittelem w sprawie rozkładu jazdy pociągów relacji Kraków – Radom – Warszawa oraz możliwości uruchomienia bezpośredniego połączenia kolejowego Łódź – Radom – Lublin. W związku z tym zapytaliśmy Ministerstwo o plany w zakresie tych połączeń. Wiadomości są bardzo dobre: – Ministerstwo infrastruktury dostrzega potrzebę uruchomienia docelowo przewozów na trasie Lublin – Radom – Łódź (Poznań/Szczecin). Dzięki nim możliwe będzie zintegrowanie komunikacyjne tych ważnych dla gospodarki miast – poinformował "Rynek Kolejowy" rzecznik resortu Szymon Huptyś.
Jak dodaje, warunkiem uruchomienia takich połączeń jest
pozyskanie przez spółkę PKP Intercity taboru – składów Flirt, które będą sukcesywnie dostarczane do spółki w 2022 roku. Jak dodał przedstawiciel resortu, poprawić ma się też oferta pociągów z Radomia do Warszawy – PKP Intercity ma "dążyć" do tego, aby w pierwszym etapie, po
oddaniu do eksploatacji odcinka Warszawa – Radom, możliwe
było uruchomienie połączeń Warszawa – Radom na linii nr 8 co dwie godziny.