Między Czyżewem a Białymstokiem w przyszłym roku zostaną wybudowane trzy kolejne przejścia podziemne. Dlaczego kolejne prace są zlecane osobno, już po otwarciu zmodernizowanej trasy? PKP PLK tłumaczy to wnioskami mieszkańców, otrzymanymi już w trakcie inwestycji.
PKP PLK ogłosiły przetarg na budowę kolejnych trzech przejść podziemnych pod torami linii 6: w km 135,955 (przystanek Jabłoń Kościelna), 146,112 (przystanek Zdrody Nowe) oraz 167,072 (przystanek Trypucie). Oferty można składać do 7 sierpnia. Jedynym kryterium wyboru wykonawcy jest cena. Jak wynika z treści ogłoszenia, budowa obiektów będzie wymagała – między innymi – demontażu i odtworzenia nawierzchni torowej. Na czas prowadzenia prac ruch będzie więc musiał odbywać się tylko po jednym torze.
Prośby mieszkańców i… nowy dworzec
Odcinek Czyżew – Białystok
jest modernizowany od września 2020 r. Od grudnia ubiegłego roku między Czyżewem a Raciborami (to na tym odcinku leży p. o. Jabłoń Kościelna) ruch jest prowadzony po obu torach. Dlaczego zarządca infrastruktury nie zlecił budowy przejść od razu na początku prac? – Zadania w miejscowościach Jabłoń Kościelna i Trypucie zostaną zrealizowane w odpowiedzi na wnioski przedstawicieli Gmin Nowe Piekuty i Turośń Kościelna, które zostały zgłoszone już w trakcie robót torowych realizowanych w ramach modernizacji trasy Rail Baltica – odpowiada Karol Jakubowski z zespołu prasowego PKP PLK.
W przypadku trzeciego przejścia powód jest inny. – Budowa przejścia w Zdrodach Nowych jest uzupełnieniem inwestycji PKP SA, w ramach której powstanie nowy dworzec kolejowy. Bezkolizyjna przeprawa pod torami zapewni większą funkcjonalność dworca oraz sprawne dojście na perony – wyjaśnia Jakubowski.
W Toporze nowe przejście już działa
Jak zapewnia, związane z budową przejść utrudnienia w ruchu pociągów będą ograniczone do niezbędnego minimum. – Przejazd pociągów na czas budowy przejść zapewnią tymczasowe konstrukcje odciążające, co skróci czas każdego z dwóch z zamknięć jednotorowych do kilku dni – zapowiada przedstawiciel zarządcy infrastruktury. Cała budowa będzie jednak trwała przez większość przyszłego roku (prace mają rozpocząć się w pierwszym kwartale, a zakończyć – w ostatnim). Kolejne tego typu inwestycje na odcinku Czyżew – Białystok nie są na razie planowane.
Tymczasem tunel dla pieszych pod torami został otwarty na przystanku Topór (km 68,683). Jego budowa (koszt 9,5 mln zł netto) została dofinansowana ze środków unijnego instrumentu „Łącząc Europę” (CEF). – Tunel pod torami ma długość 12 m, jest czytelnie oznakowany i dobrze oświetlony. Ważną częścią inwestycji była budowa udogodnień dla osób o ograniczonej możliwości poruszania się, w tym wygodnych dojść na perony – informuje PKP PLK. Przy okazji wybudowano wiatę rowerową ze stojakami oraz ciąg pieszo-rowerowy do pobliskiej drogi powiatowej.