PKP PLK ogłosiła przetarg na rozbudowę układów torowych na kluczowych dla Jedwabnego Szlaku stacjach Małaszewicze i Biała Podlaska.
Roboty obejmą dwie stacje na linii nr 2 (magistrala E20). Mają pozwolić na użytkowanie w stacji Biała Podlaska dodatkowych 10 torów. Oprócz tego ma tu zostać wybudowane przejście podziemne dla pieszych w km 174,994 oraz 3 dodatkowe odcinki torów stacyjnych na kolejnej ważnej stacji – Małaszewicze.
Koncepcja w ramach LCS Terespol
Realizacja zamówienia ma na celu dostosowanie odcinków przez obie stacje (od km ~174.780 do km ~176.520 oraz dla odcinka od km 197,300 do km 202,550) do prędkości maksymalnej wszystkich pociągów 60 km/h i obciążeń 221kN – chodzi o tory główne dodatkowe i boczne, na których będzie realizowana inwestycja.
Zadanie podzielono na IV etapy, po dwa w obu stacjach, z tym że PLK podkreśla w dokumentacji, że wykonawcą etapu pierwszego jest… Trakcja – przebudowująca od sierpnia 2017 roku LCS Terespol. W ramach tego kontraktu została opracowana koncepcja, którą w dokumentację, a następnie w materię przekuć ma wykonawca niniejszego postępowania.
Przetarg na drugi etap
Jak wynika z dokumentacji przetargu, na stacji Biała Podlaska Trakcja realizuje roboty pozwalające na przyłączenie nowych torów do linii kolejowej nr 2, a w Małaszewiczach dopiero będzie je realizować. Zostało to oznaczone jako etap pierwszy.
W ramach etapu II, objętego zamówieniem, wykonawca zobowiązany będzie do zaprojektowania i budowy 10 torów wraz z infrastrukturą towarzyszącą na stacji Biała Podlaska (i powiązanie się z robotami zrealizowanymi w Etapie I przez Trakcję). Podobnie będzie na stacji Małaszewicze – w etapie II nowy wykonawca zobowiązany będzie do budowy trzech torów wraz z infrastrukturą towarzyszącą i powiązanie się z robotami
zrealizowanymi w etapie I przez Trakcję.
Umowę na modernizację linii E20 na odcinku LCS Terespol Trakcja
podpisała jeszcze w 2017 roku, wygrywając przetarg m. in. dzięki zapowiedzi skrócenia zamknięć torowych. Realizacja prac wielokrotnie się jednak przedłużyła. W maju 2021 roku
podpisano aneks, dotyczący m.in. usunięcia kolizji z przyszłą rozbudową stacji Biała Podlaska.