Najkorzystniejszą ofertę w przetargu na zaprojektowanie modernizacji odcinka Kędzierzyn-Koźle – Chałupki złożyła firma BBF – informują PKP PLK. Trasa była już wprawdzie modernizowana w poprzednich latach, jednak zakres zakończonych niedawno prac zarządca infrastruktury uznaje teraz za niewystarczający. Inwestycja ma poprawić przepustowość i zapewnić możliwość prowadzenia dłuższych składów.
BBF pokonała konkurentów, oferując cenę brutto 32,472 mln zł za zakres podstawowy (faza I – wykonanie dokumentacji projektowej) i 3 084 840 zł za opcję (faza II – późniejsze pełnienie nadzoru autorskiego nad pracami budowlanymi). Całkowita cena oferty wyniosła więc 35 556 840 zł brutto. Właśnie cena była jedynym kryterium udzielenia zamówienia.
O zadanie ubiegało się dziewięć podmiotów. Jedna oferta, złożona przez Solid-Rail, została odrzucona. Pozostałe, zaczynając od najkorzystniejszych, złożyły firmy: TPF Warszawa, konsorcjum Multconsult – Transprojekt Gdański, konsorcjum Systra – BPK Mosty, Egis Poland, MGGP Tarnów, Voessing Polska i Arcadis. Zróżnicowanie cen było znaczne: ostatniej z wymienionych firm przyznano zaledwie 59% możliwych punktów za cenę.
Jak pisaliśmy w kwietniu, przygotowania do modernizacji PKP PLK rozpoczęły jeszcze przed zakończeniem poprzedniej modernizacji, prowadzonej według wcześniejszych założeń. Zarządca infrastruktury tłumaczył to chęcią ujednolicenia standardów dla przewozów towarowych na najważniejszych magistralach, a także zwiększenia przepustowości.
Odcinek Kędzierzyn-Koźle – Chałupki liczy 54 km długości. Inwestycja ma polegać – między innymi – na zmianie układów torowych stacji, przebudowie i modernizacji obiektów inżynieryjnych, montażu nowych urządzeń sterowania ruchem kolejowym, telekomunikacji kolejowej oraz sieci trakcyjnej.
Po zakończeniu prac prędkość maksymalna dla pociągów pasażerskich ma zostać podniesiona ze 120 do 160 km/h. Stacje (Kędzierzyn-Koźle, Bierawa, Kuźnia Raciborska, Nędza, Racibórz i Chałupki) mają zostać przebudowane tak, by umożliwiały obsługę pociągów towarowych o długości do 780 m i pasażerskich do 200 m (przewidziano wydłużenie peronów). Dopełnieniem inwestycji ma być budowa nowych przystanków: Racibórz Fabryczny i Racibórz Ostróg.