Koleje Austriackie pokazały na wirtualnych prezentacjach swoje nowe wagony nocnych składów push-pull Nightjet. Bilety na najbardziej oczekiwane w Europie składy będzie można kupować lada chwila.
Pierwsza prezentacja zupełnie nowych składów NightJet dla wybranych przedstawicieli mediów miała miejsce we wrześniu ubiegłego roku. Wówczas składy były dopiero przygotowywane do wyjazdu na tory z pasażerami. Trwały bowiem intensywne testy homologacyjne potrzebne do zyskania zezwoleń na wjazd do Niemiec i Włoch, oraz do jazdy po Austrii, skąd będą wyprawiane.
Nowe Nightjety najpierw pojadą z Austrii do NiemiecPoczątkowo planowano, że fabrycznie nowe nocne składy Nightjet pojadą z Wiednia do któregoś z włoskich miast, premiera będzie miała jednak miejsce 10 grudnia na dwóch trasach: Wiedeń – Hamburg i Innsbruck – Hamburg. Do Włoch nowe składy dotrą w 2024 roku.
Jak informuje ÖBB w nocnych Nightjetach będzie 7 wagonów, w których pomieści się 254 pasażerów. W składzie będą dwa wagony sypialne, trzy wagony z miejscami do leżenia (w tym z zupełnie nowymi jednoosobowymi przedziałami kapsułowymi) oraz dwa wagony z miejscami do siedzenia. Jeden z nich będzie wagonem sterowniczym, w drugim znajdzie się także przestrzeń multifunkcyjną, z miejscami na rowery, na wózki inwalidzkie, z dużą toaletą.
LINK DO PREZENTACJI WAGONÓW ZNAJDUJE SIĘ TUTAJ.Składy będą przygotowane do kursowania z prędkością 230 km/h, chociaż na razie będą osiągać maksymalnie 200 km/h. Nowości na pokładzie? Darmowe wifi z dostępem do rozrywkowego portalu OBB (budowany specjalnie dla oferty nocnych pociągów), wejścia do przedziałów na kartę, ładowarki indukcyjne do telefonów dla każdego pasażera. Pojawi się także bardzo nowoczesny, intuicyjny system informacji pasażerskiej.
Miejsca siedzące bez przedziałówCiekawe są wagony z miejscami siedzącymi. Część z nich, w wagonie sterowniczym jest na podwyższeniu. W tej części wagonu siedzenia są naprzeciwko siebie, przy stolikach, w innej części, niżej – za sobą. Fotele bardziej podobne są do kanap, mają jednak indywidualną regulacje. Światło w wagonach w nocy będzie znacząco wygaszone. Już na wstępie pojawiają się jednak głosy, że odejście od koncepcji wagonów przedziałowych w nocy było błędem. Potrzeba czasu aby sprawdzić, czy ta koncepcja przyciągnie pasażerów.
Umowa na zakup nocnych zestawów push-pull ÖBB podpisało z Siemensem Mobility w 2018 roku. Zestawy Viaggio Next Level powstają w zakładzie Siemens Mobility w Wiedniu. Łącznie będzie aż 33 takich zestawów (Koleje Austriackie zwiększyły zamówienie), wszystkie mają zostać dostarczone do końca 2025 roku. Wagonów raczej nie zobaczymy w Polsce w następnych latach. ÖBB nie zakładało nawet ich homologacji w Polsce.