Trudna sytuacja epidemiologiczna to główny powód spadku obrotów Kolei Austriackich (ÖBB) aż o 700 mln euro w roku ubiegłym - poinformował przewoźnik na dzisiejszej konferencji prasowej. Zapowiedziano jednocześnie największe inwestycje infrastrukturalne na kolei w historii kraju.
Austriackie Koleje podkreślają, że dzięki szybkiej reakcji na nową sytuację i programowi oszczędności, który przyniósł 380 mln euro, optymistycznie patrzą w przyszłość i wszelkimi środkami kompensują straty. Wsparcie płynie też od austriackiego rządu, dzięki któremu niektórym sektorom holdingu udało się nawet wyjść „na zero”, a całej firmie osiągnąć nawet lekki plus (EBIT w wysokości 59 mln euro).
Podczas pandemii ÖBB nieprzerwanie prowadziły przewozy krajowe i tym przyczyniły się do utrzymania przepływu towarów i osób. W minionym roku z usług przewoźnika skorzystało łącznie 286,5 mln osób, czyli 190 mln mniej niż rok wcześniej. Okresowo spadek pasażerów sięgał nawet 90%. W skali roku osiągnięty został poziom z połowy lat osiemdziesiątych. Również ÖBB Rail Cargo Group działała w minionych miesiącach bez zmian. W 2020 roku przewiozła ona 95 mln ton towarów.
W minionym roku 2,6 mld euro zostało zainwestowanych w remonty i rozbudowę infrastruktury kolejowej. Uchwalony przez rząd na lata 2021-2026 plan ramowy dotyczący inwestycji to największy tego typu projekt w historii kraju: 20,6 mld euro popłynie w rozbudowę infrastruktury kolejowej i energii odnawialnej, 3,4 mld euro przyczyni się do modernizacji i rozszerzenia zasobów taboru. ÖBB akcentuje rozwój siatki
nocnych połączeń pasażerskich, m.in. do Niemiec i Włoch oraz przypomina o planach
nowego połączenia do Amsterdamu.Wyniki finansowe Kolei Austriackich ÖBB w 2020 roku:- całkowity przychód: 6 724 mln euro
- wydatki: 6 100 mln euro (w tym personalne: 2 743 mln euro)
- zysk operacyjny / EBIT: 625 mln euro
- wynik przed opodatkowaniem / EBT: 59 mln euro