Koleje Małopolskie ogłosiły przetarg na budowę nowej bazy utrzymaniowej. Mają z niej też korzystać składy Przewozów Regionalnych. Jak zapowiedział wicemarszałek Małopolski, samorząd ma też kupić nowy tabor.
Jak poinformował wicemarszałek Małopolski,
Łukasz Smółka w Radiu Kraków, jeszcze tym roku Koleje Małopolskie mają ogłosić przetarg na zaprojektowanie i wybudowanie zaplecza technicznego przy ul. Składowej w Krakowie, w okolicy Dworca Towarowego. Ma ono służyć zarówno KMŁ, jak i Przewozom Regionalnym. Na początku przyszłego roku województwo chce też zamówić kolejnych dziewięć nowych pociągów.
To nie jedyna wiadomość z województwa. Od 7 stycznia 2020 r., na zlecenie Urzędu Marszałkowskiego pasażerowie zyskają trzy pary pociągów w krótkiej relacji Tarnów – Bogumiłowice. W Bogumiłowicach zatrzymają się też dodatkowo dwa pociągi przyspieszone Polregio oraz 8 pociągów przyspieszonych KMŁ. Z kolei relacje Trzech par pociągów Kraków Gł. – Oświęcim – Czechowice-Dziedzice zostaną skrócone do odcinka Kraków Gł. – Oświęcim.
Baza KMŁ i nowe pociągi planowane od dawnaPrzypomnijmy, że mieszkańcy krakowskiej Olszy
skarżyli się na hałas z torów odstawczych, gdzie obsługiwane są pociągi Kolei Małopolskich. W poprzednich latach stacjonowały one na bocznych torach stacji Kraków-Płaszów, ale teraz nie jest to możliwe z powodu modernizacji krakowskiej linii średnicowej. Starania o właściwą bazę dla KMŁ przy ul. Składowej w Krakowie trwały od lat. W listopadzie 2018 roku
poprzedni zarząd przewoźnika zrezygnował z jej budowy i podpisał trzyletnią umowę dzierżawy z Oświęcimiem.
Jeśli chodzi o nowe pociągi, to w październiku 2019 roku województwo
podpisało z Pesą umowę na dostawę czterech nowych elektrycznych zespołów trakcyjnych wraz z pięcioletnim utrzymaniem za 109,732 mln złotych. Zmieniany i
ogłaszany trzykrotnie przetarg nie pozwoli na zaspokojenie potrzeb województwa – pierwotnie planowano, że sześć lub siedem ezetów
kupią też Koleje Małopolskie.
Aktualizacja: Przetarg już ogłoszonyW biuletynie zamówień unijnych pojawiła się już informacja o ogłoszeniu przetargu przez przewoźnika. Zamówienie obejmuje zaprojektowanie i budowę zaplecza technicznego. Założono zastosowanie rozwiązań technologicznych zmniejszających zużycie surowców naturalnych (np. wykorzystane żużla wielkopiecowego do budowy dolnych warstw konstrukcyjnych, wzmocnienia podłoża, zastosowanie rozwiązań zmniejszających zużycie wody oraz detergentów), rozwiązań wykorzystujących odnawialne źródła energii (np. moduły fotowoltaiczne zasilające w ciepło) i inne rozwiązania przyczyniające się do ochrony i poprawy jakości środowiska naturalnego.
Zakres robót budowlanych obejmie budowę hali napraw z częścią biurowo-socjalną i warsztatowo-magazynową oraz myjni wagonów, budynek hali w części biurowej socjalnej ma być dwukondygnacyjny. Wyposażenie budynku zaplecza obejmie instalację, sprężonego powietrza, odladzania i zapiaszczania, kurtyny powietrzne automatycznego otwierania i zamykania wrót wjazdowych do hali, stanowiska do opróżniania WC oraz wodowania zbiorników, odladzania składów, zapiaszczania składów (alternatywnie pojazd), budowę oczyszczalni ścieków przemysłowych w bezpośrednim sąsiedztwie myjni.
Podczas realizacji potrzebna będzie budowa nowego układu torowego oraz urządzeń sterowania ruchem kolejowym. Zamówienie ma zostać zrealizowane do czerwca 2021 roku.
Uzupełnienie: KMŁ uzyskały lepsze warunki dzierżawy Jak poinformowała nas Justyna Piekorz z Kolei Małopolskich, przewoźnik nie obrządza pociągów na stacji Kraków Olsza, a jedynie je odstawia międzypociągowo. Jak dodaje, "poprzedni zarząd nie rezygnował z planów budowy, ale nie uzyskał on dostatecznie długiej umowy dzierżawy od PKP S.A., w celu budowy bazy". - Nowy Zarząd Spółki ponownie przystąpił do negocjacji z PKP S.A. i udało mu się uzyskać satysfakcjonujące warunki dzierżawy dla tej inwestycji - informuje przedstawicielka spółki.