Regionalny operator FGC ogłosił przetargi na budowę 4-kilometrowego tunelu. Zostanie on wyprowadzony z czołowej stacji kolejowej Espanya do stacji Gràcia. Wydłużenie kolejowej trasy ma poprawić obsługę centralnej części miasta. Przewidywana na ponad dwie dekady rozbudowa sieci ma się zakończyć dopiero w 2030 roku.
Projekt połączenia Plaça Espanya i Gràcia pojawił się już w planowaniu rozwoju barcelońskiej infrastruktury ponad dwie dekady temu. Teraz Ferrocarrils de la Generalitat de Catalunya (FGC) ogłasza przetarg na budowę 4-kilometrowego tunelu. Realizacja zadania planowana jest do 2030 roku. Zgodnie z obliczeniami Departamentu Terytorialnego całkowity koszt przedsięwzięcia sięgnie 430 milionów euro, czyli ponad 2 mld zł.
Tunel, który Ferrocarrils de la Generalitat zbuduje między Plaça Espanya a stacją Gràcia umożliwi podróżnym z kierunków Baix Llobregat i Vallés bardziej bezpośrednio do centrum Barcelony – m.in. do tak charakterystycznego miejsca jakim jest Plaça Francesc Macià. W założeniach jest także budowa trzech stacji w Hospital Clínic (z możliwością przesiadki na linię metra 5), Francesc Macià (z możliwością przesiadki na linie tramwajowe T1, T2 i T3) oraz Gràcia. Budżet przetargu określono na 320 mln euro.
– Brakowało takiego połączenia w centrum miasta, a wszelkie pomysły rozbudowy sieci kolejowej są przez nas pożądane, bo celem jest sprostanie wyzwaniom klimatycznym – mówi Marc Sanglas, sekretarz ds. mobilności i infrastruktury. Cztery kilometry tunelu pozwolą na przejazd między Plaça Espanya i Gràcia w ciągu siedmiu minut. Jak podkreśla sekretarz, jeszcze większą zaletą będzie łączenie podróży przez dwie zupełnie różne linie kolejowe.
Tunel umożliwi wydłużenie linii nr 8 korzystającej z rozstawu szyn 1000 mm oraz linii podmiejskich S3, S4, S8, S9, R5, R50, R6 i R60 o rozstawie szyn 1435 mm do stacji Gràcia. Zakończenie tych tras znajdzie się jednak pod obecną konstrukcja tej stacji. Nie zostaną więc one fizycznie połączone z liniami przebiegającymi przez stację Gràcia.
W większości wydrążony zostanie jednokomorowy tunel z dwoma torami. Tylko krótki odcinek składałby się z dwóch oddzielnych tuneli. W ramach oddzielnego zamówienia Barcelona zleci ułożenie torów i ich elektryfikację. Budżet tego przetargu określono na kolejne 104 mln euro.
FGC przewiduje, że przedłużenie linii kolejowych zwiększy liczbę obsługiwanych podróżnych o 38 proc. do 38,3 mln rocznie. Długość sieci wynosi 99 km.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.